Andersen Winery tapper den danske sommer på flasker og tog et kvantespring med støtte fra LAG

Det hele startede som en hobby for Mads Groom Andersen i 2009. En lidt dyr en af slagsen. På sin æbleplantage ved Mols Bjerge eksperimenterede han første gang med fremstillingen af æblevin. Til daglig arbejdede han som skolelærer, men var nysgerrig på, hvad de saftige frugter kunne blive til. Ambitionerne var høje, så Mads Groom Andersen fortsatte med at øve sig. Snart var det ikke længere nok for ham bare at producere vin; han ville prøve kræfter med den avancerede disciplin at skabe mousserende vin efter den traditionelle champagnemetode.

– ”Stille” vin er det nemmeste at producere. Det er nærmest færdigt, allerede inden produktionen af den mousserende vin går i gang, forklarer Mads Groom Andersen.

Efter flere års træning, herunder udlandsrejser og nørderi med udførelsen af mousserende vin, stiftede han virksomheden Andersen Winery i 2015 med sine to kammerater, Frantz Maurice Scott Lundby og Morten Rinder Stengaard.

– For os handler det ikke om at gøre andre kunsten efter, men om at finde vores egen vej ind i produktionen, fortæller Mads Groom Andersen om de mange års optakt og oplæring inden for den traditionelle champagnemetode. Gæringsprocessen foregår i tank, derefter i flasker – i alt gærer vinen i mindst 24 måneder. Det er både langsommeligt og omkostningsfuldt at producere mousserende vin på champagnemåden, og Mads Groom Andersen måtte blandt andet betale 250.000 kroner for en specialbygget propmaskine. I samme ombæring valgte han og partnerne at udvide frugtsortimentet ved at anlægge en vinmark.

Derfor kom det på tale at søge støtte fra LAG Djursland for at få virksomhedens første kommercielle vin på markedet – en mousserende æblevin baseret på Ingrid Marie, Jonagold og Belle de Boskop æbler.

Fra Kong Hans Kælder til Geranium med støtte fra LAG

Gourmetrestauranten Kong Hans Kælder i centrum af København var den første, Andersen Winery udviklede en vin til. Restauranten med en Michelin-stjerne efterspurgte en let dessertvin, og så var det et samarbejde mellem de kræsne parter om at finde frem til netop den vin, der kunne indfri kravene:

– Noget af det første vi gør, når vi skal udvikle vine, er at spørge: ”Hvad skal den kunne, og hvad skal den bruges til?”, forklarer Mads Groom Andersen og fortsætter:

– For os er det uhyre vigtigt, at den mousserende vin ikke kun kan bruges som en aperitif inden maden, men også, at den går godt til det måltid, den skal serveres med.

Efter samarbejdet med gourmetrestauranten steg efterspørgslen på de unikke kvalitetsvine fra Mols Bjerge. Den ligeledes københavnske Restaurant Geranium bød også ind med ønsket om en let dessertvin, og gennem restauranterne kunne vineriet langsomt udvide sig.

Flere og flere efterspurgte vinene fra Andersen Winery – men med de lange gæringstider, var det svært at producere og opbevare nok til at matche efterspørgslen. Derfor besluttede Mads Groom Andersen og co. at udvide kapaciteten igen. Men de nødvendige produktionsmaskiner for mousserende vine er store og dyre – og stik imod æblerne, så hænger de ikke på træerne.

Derfor ansøgte Andersen Winery igen om støtte fra LAG Djursland. Denne gang lød ansøgningen på 200.000 kroner, som de fik bevilget i 2018. Nu var det et spørgsmål om at få ”vineriet tættere på målet”, som det lød i projektbeskrivelsen.

Kombinationen af lokalproducerede frugter og eksklusive vine var ikke kun noget for kræsne restaurantgængere. Det faldt i den grad også i bestyrelsens smag hos LAG Djursland, fortæller LAG-koordinator Helle Breindahl:

– Andersen Winery indeholdt mange innovative ideer og var i det hele taget at ambitiøst projekt, som vi så mange muligheder i. Heldigvis, for det er jo bare gået fremad siden, fortæller hun.

En fødevareklynge af delikatesser

For et år siden rykkede Andersen Winery til større lokaler i Knebels, i hvad der engang var et mejeri ejet af Arla. I dag holder både Andersen Winery, Tepstrup Oste og Mols Organics, der specialiserer sig i chokolade, til i de historiske lokaler. De tre forskellige virksomheder har både samme adresse og daglig gang med hinanden – og så har de dét tilfælles, at de alle har modtaget LAG-støtte fra LAG Djursland.

Det er ikke en tilfældighed, at alle tre beskæftiger sig med fødevarer, fortæller Helle Breindahl:

– Vi får rigtig mange ansøgere til projekter involveret i fødevarer. Det er ikke et krav for at ansøge, men det er virkelig iøjnefaldende, hvor mange der udnytter de lokale delikatesser og får noget helt unikt ud af det. Det er en fødevareklynge af delikatesser, vi efterhånden ser udspille sig her i Mols, fortæller hun og fortsætter:

– Man kan ellers søge LAG-støtte til mange forskellige ting, så længe det passer i vores udviklingsstrategi og overordnet set kan begrundes ud fra et formål om at skabe vækst og arbejdspladser på den ene eller den anden måde.

I perioden januar 2015 til marts 2018 har LAG Djursland uddelt tilskud til 55 projekter. LAG Djursland har modtaget mere end 100 ansøgninger fordelt på otte ansøgningsfrister. Samlet set er det blevet til mere end ni millioner kroner til udvikling af landdistrikter og fiskeriområder.

Fra 3.000 til 50.000 flasker med støtte fra LAG

Med den kvarte million, som aktionsgruppen i første omgang tildelte Andersen Winery, kunne processen skride langt hurtigere frem, end det ellers ville være tilfældet, fortæller Mads Groom Andersen:

– Det legitimerer projektet at få støtte fra LAG. Det betød, at vi kunne gå fra at producere 3.000 flasker til 50.000 årligt. Pludselig kunne vi langt hurtigere skaffe de fornødne maskiner og udstyr, der skal til for at få den fornødne volumen,

Den hurtige udvikling havde stor betydning, vurderer han:

– Jeg tror, det er der, hvor det ofte går galt for iværksættere med vingårde. Hvis man aldrig kommer over den grænse, hvor man kan leve af sin iværksættervirksomhed efter 10-15 års intensivt arbejde, så risikerer man at køre død i det. Vores virksomhed tog lige pludselig et kvantespring med de her midler. Det kan da godt være, vi også ville være nået lige så langt uden LAG-midlerne, men det var måske bare sket langt, langt senere, og det er ret afgørende.

Selvom iværksættereventyret startede som for mange andre – med jobs ved siden af – kunne Andersen Winery for et år siden runde de første tre fuldtidsstillinger: Mads Groom Andersen selv, en sælger og en medarbejder i vineriet. Dertil kommer de to andre ejere, Frantz Maurice Scott Lundby og Morten Rinder Stengaard, der er timelønnede og træder til, når der er brug for dem. Fra i 2015 at kunne producere 3000 flasker vin årligt, er Andersen Winery i 2019 nået op på at producere 50.000 flasker om året.

Vin skal ikke ses, men smages

Også udlandet er begyndt at få øjnene op for de danske champagneproducenter fra Djursland. Mads Groom Andersen fortæller, at Andersen Winery leverer vine til nogle af de bedste restauranter i Schweiz, har taget hul på markedet i Japan og har indgået aftaler med restauranter i London til september. Selvom planerne er at træde ind på eksportmarkedet i 2020, er fokus lige nu på at øge danskernes kendskab til de mousserende vine af lokalproduceret frugt. Sidste år begyndte Andersen Winery at sælge flasker til private fra deres virksomhedsadresse. Hele sommeren 2018 var dørene åbne for gæster, der kunne stikke deres nysgerrige hoveder ind og se produktionen og det store maskineri an med et glas i hånden.

– Jeg havde ellers lige sagt til min medarbejder i butikken, at han nok ikke skulle forvente, at der kom særlig mange. Men hold da op, hvor fik vi travlt, fortæller Mads Groom Andersen om den opbakning fra turister og lokale beboere, de også sidenhen har mærket til.

I det hele bakker lokalområdet op om og hylder de lokale iværksættere. Det er tydeligt hvert år i efterårsferien, hvor der er Ebelfestival i Ebeltoft, som kort sagt går ud på at se, smage og være sammen. Til den lokale festival er Andersen Winery et kendt navn og trækplaster, der åbner festlighederne med smagsprøver og historier fra vinproduktionen.

– Vi får lokal opbakning til udlandseventyret hele tiden – vi åbner Ebeltoft festival med aftensmagning og er på mange måder lokalt forankret. Det er fra Mols Bjerge, det hele breder sig ud, siger Mads Groom Andersen.

På trods af udlandsdrømmene er de tre kammerater fra Djursland ikke færdige med at slå Andersen Winerys navn fast i Danmark. Samtlige weekender bruger de derfor på at turnere landet rundt:

– Danskerne skal vide, at Andersen Winery ikke er en hvilken som helst flaske solbærsaft eller æblevin – og at jeg har haft den i hænderne omkring 70 gange, inden den lander i butikkerne, fortæller Mads Groom Andersen og tilføjer:

– Det, og så det faktum, at den smager hamrende godt. Det skal vores kunder gerne selv konstatere. Sådan er det jo med vin; det kan man ikke se, det skal man smage!

Vineventyret, der begyndte beskedent i en æbleplantage af Ingrid Marie sorter, selvlærte færdigheder og en lille druebeholdning, har spredt sig til vinforhandlere og delikatesseforretninger over hele Danmark. Smagsoplevelserne på restauranterne fik flere og flere til at efterspørge den danske vin fra Mols Bjerge. For hvorfor fragte vin hele vejen fra Frankrig, når danske frugter smager så godt?

 

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)