Modevirksomheden NÜ fra Randers har udviklet den første app, der kan fremvise virksomhedens kollektioner i Virtual Reality. Den nye teknologi tager brugeren ind i et simuleret, digitalt modeunivers.
– Vi har udviklet et redskab, som skal gøre det mere simpelt for forhandlere at arbejde med NÜ ved at fremvise vores kollektioner og deres muligheder i en virtuel virkelighed. Ønsket har været der længe, og coronapandemien blev startskuddet for udviklingen, fortæller René T. Jensen, der er CEO hos NÜ Denmark A/S.
Et virtuelt hovedkontor
Når du åbner appen, træder du ind i velkomsthallen på en virtuel udgave af NÜs hovedkontor i Randers. Her introduceres virksomheden visuelt og i tale, og brugeren kan bevæge sig gennem velkomsthallens døre. Dørene leder videre til NÜs kollektioner, et indblik i fotoshoots af kollektionerne, og et rum hvor syv stykker tøj sammensættes for at skabe outfits til en uge.
– I den første udgave af appen, der lige er blevet lanceret, er det muligt for forhandlerne at se vores tøj ”in action” på animerede modeller. Det illustrerer bedre tøjets pasform, det naturlige fald på en tunikas lette stof, eller hvordan en kjole smukt svajer i vinden, fortæller René T. Jensen.
Det er virksomhederne Vonoa, der hjælper tøj-, tekstil- og livstilsvirksomheder med virtuel produktudvikling, og N’fellows, der står bag udviklingen af NÜs app. Ifølge Ditte Bjerring fra Vonoa, har processen været en balancegang mellem strategiske beslutninger og kreativitet:
– Gennem hele udviklingen har vi gået efter at udvikle et salgsværktøj, som giver mere personlighed til salgsmøder, skaber bedre content, og som sikrer en rød tråd i kommunikationen. Det er et stort projekt, hvor vi sætter virksomhedens produkter ind i et univers, der bedre illustrerer produkterne og koncepterne bag. Det er min fornemmelse, at NÜ er blandt de første modevirksomheder til at gøre dette, siger Ditte Bjerring.
Stor opbakning fra Dansk Mode & Textil
Hos brancheforeningen Dansk Mode & Textil er man ikke i tvivl om, at digitalisering er den helt rigtige vej for modevirksomheder at gå.
– Vi har mange medlemmer, som går med tanken om at udnytte VR eller AR på en kreativ måde til at øge salget eller kendskabet til virksomheden, og det er noget, som vi gerne vil se flere gøre. Fremtiden for modebranchen er digital, og derfor rådgiver vi altid vores medlemmer til at digitalisere. Særligt i denne tid med nedlukninger i hele verden, er digitale løsninger en god vej for modevirksomheder til at opretholde sit salg, fortæller Thomas Klausen, der er administrerende direktør hos DM&T.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)