Dansk tebrand vil gøre danskere sundere gennem innovation og miljøvenlighed

Fødevarestyrelsens innovationspartnerskab er en del af regeringens strategi, om et sundere Danmark. 

Dette går hånd med at danskerne bliver mere bevidste om deres valg af fødevare. Eftersom det blev konstateret at der i 2018 var et voksende problem af overvægtige i Danmark, som steg til 51%

Dette partnerskab har iværksætter-virksomheden JYYNA gået aktivt ind i og med ambitionen om at være med til at skabe sundere alternativer til sukkerholdige drikkevarer.

JYYNA sælger kun økologisk te, der også er laktose-frie og glutenfrie og har et stort udvalg af koffeinfrie – og teer frie for allergener. 

Et af fokuspunkterne er en stærk smagsprofil, selvom teerne er sukkerfri og økologiske. Hver eneste te er særligt udvalgt til, at fremme alle de smags-nuancer teen indeholder. 

Teerne fortæller alle en specifik smagshistorie, og det er uanset om de falder i kategorierne hvid te, grøn te, sort te, urtete eller frugt te.

Fødevarestyrelsens innovationspartnerskab

Fødevarestyrelsens innovationspartnerskab er en del af regeringens strategi, om et sundere Danmark. Innovationspartnerskabet består af virksomheder, der alle har forpligtet sig til at finde løsninger på at udvikle produkter med mindre sukker, salt og mættet fedt.

Dette partnerskab har til formål at samle hele den danske detailhandel omkring det bord, hvor man deler erfaringer og udvikler sundere alternativer til de produkter, som danskerne allerede forbruger.

LÆS OGSÅ:  Erhvervsministeren rejser til Israel for at øge samarbejdet inden for iværksætteri og life sci-ence

Et bord, hvor der også er en plads reserveret til JYYNA.

Samarbejdet gør at JYYNA kan komme i tæt dialog med hele den danske detailhandel og relevante politiske aktører, om fx. nye tiltag i lovgivningen, der sikrer at sundere mad bliver nemmere tilgængelig for hele den danske befolkning.

Partnerskabet muliggør møder på tværs af virksomheder og brancher inden for samme område. Mødernes dagsorden er innovation, sundhed, forbrugeradfærd, trends mm.

JYYNA har følgende forventninger til Fødevarestyrelsens innovationspartnerskab, 

  • at kunne opnå bedre produktinnovation 
  • få inspiration til forretnings-udvikling
  • blive endnu bedre til at skalere vores forretning, uden at gå på kompromis med vores værdisæt.
  • vi kan være på forkant med bæredygtighed. 

Det betyder at vi konstant vil udfordre os selv. Hvilket vi gør ved at forfølge nye tiltag, der er med til at tage ansvar for at forbedre kundernes sundhed. Vi ser frem til samarbejdet, gruppemøderne og kurser på tværs af branche-områderne. “ – udtaler Michael Rurup Andersen, CEO og Founder.

 

Udvikling af miljøvenlige produkter og emballage

Fødevarestyrelsens innovationspartnerskab gør det muligt for JYYNA, at bidrage til mere klimavenlige alternativer, i andre virksomhedsprocesser i Danmark. 

Dette vil JYYNA formidle gennem indgående viden og erfaring om produktudvikling, der er bæredygtige og miljøvenlige.

Hertil også erfaringer med at opbygge en klimavenlig socialøkonomisk virksomhed, der arbejder med FNs verdensmål omkring ansvarligt forbrug og produktion.

LÆS OGSÅ:  Løvens Hule-exit førte alligevel til investering

Herunder erfaringer med brug af følgende certificeringer for biologisk nedbrydelig emballage: 

Hos JYYNA er alt emballage nemlig certificeret og godkendt til industriel kompostering og lavet helt uden brug af plastik. Og bliver derfor til jord og indgår i naturens naturlige cyklus efter bare 6 måneder. 

Derfor hører emballagen hjemme i skraldespanden med organisk affald.

Den fanatiske tilgang til, at alt skal være certificeret er valgt, for at opretholde kvaliteten og kravet om bæredygtighed og miljøvenlighed rent faktisk er til stede. 

Så det ikke blot er noget JYYNA siger de er, men noget de aktivt gør.

Den bæredygtige emballage, som anvendes til JYYNAs økologiske produkter, er særlig vigtig. 

Primært fordi produktets smag og kvalitet ikke forringes (det forbliver frisk og velsmagende), og at der ikke gåes på kompromis med klimaet og skraldet i verdenshavene. 

Men det er ikke kun på produktniveau at JYYNA har fokus på miljøvenlighed.

I innovationssamarbejdet har JYYNA flere erfaringer, som de kan bidrage med. 

Princippet omkring bæredygtighed indgår nemlig i alle beslutninger i virksomhedens processer. 

Derfor er 80% af alt inventar på nuværende tidspunkt genbrug eller renoveret. Dette er fx. computere, skriveborde, skærme, reoler samt kontorstole.

Samtidig kører hjemmesiden på vindenergi. Og pakkematerialet som teerne sendes i, er lavet af genbrugspap og majsstivelse. Netop for at minimere den miljømæssige belastning.

LÆS OGSÅ:  Simon og Peter har lært iværksætteri på den hårde måde

Afrunding

Som cirklen på en kop te vil JYYNAs emballage, produkter og virksomhedens inventar, opnå naturens cirkulære livs-sæson. På den mest optimale og miljøvenlige måde, der får den bæredygtige selvforkælelse tilbage, uden at gå på kompromis med god smag. 

For at høre mere om JYYNA og virksomhedens målsætninger, samarbejdet og den bæredygtige tankegang: Kontakt CEO Michael Rurup Andersen, mra@jyyna.dk , www.JYYNA.dk. 

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)