Bag elbilens grønne profil gemmer der sig en voksende affaldsudfordring, lav genanvendelse og globalt råstofpres, skriver Jens Måge, der er seniorrådgiver og forfatter og har arbejdet med vedvarende energi, affald og genanvendelse i 20 år, i Berlingske.
”Har du købt en elbil og føler dig som en miljøhelt? Du er ikke alene. I årevis har vi fået at vide, at elbiler er nulemissioner, at batterier kan genbruges nær sagt uendeligt, og at elbilen udgør den »grønne omstilling«. Men virkeligheden er langt mere kompliceret – og langt mindre grøn. En moderne elbil vejer 2 til 3 tons, er dobbelt så tung som en almindelig bil fra 2000erne og kræver 6 til 7 gange flere mineraler. Dækslid, partikler og enorme mængder skadeligt affald (1.000 tons pr. elbil).
Elbilen kræver enorme mængder mineraler, energi og vand i produktionen. Minedrift ødelægger økosystemer, og børnearbejde i glimmer- og koboltminer ignoreres. Samtidig tjener virksomheder som Tesla og kinesiske batteriproducenter mange milliarder på EUs elbilpolitik. EUs nye batteri- og CRMA-regler sigter mod øget genanvendelse og mindre afhængighed af Kina, men kravene træder først i kraft i 2031 – og målene er langt fra realistiske. I mellemtiden er udvindingen af råstoffer stigende med stor ødelæggelse af natur og lokalsamfund. Elbilpolitiken handler om at forbruge mere med god samvittighed. Hvor længe skal vi blive liggende i tornerosesøvnen?”
24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.
Vær med til at sikre avisens fremtid
29,-/uge Mindstepris 749,-
Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md. | 19,-/uge Mindstepris 989,-
Min. abonnementsperiode: 1 år – kun 989kr. pr. år Spar 1560 kr. |