I en række videocases fortæller danske virksomheder om alvorlige hackerangreb og digitale tyverier, som virksomhederne har været udsat for.
Videoerne er en del af den nye landsdækkende kampagne ”Sammen mod cybertrusler”, som skal fremme åbenheden om hackerangreb i små og mellemstore virksomheder.
Undersøgelser viser, at 1 ud af 4 danske små og mellemstore virksomheder (SMV’er) ikke har implementeret de mest essentielle IT-sikkerhedstiltag. Og selvom man som virksomhed tror, at man har helgarderet sig mod cybertrusler, udvikler it-kriminelle hele tiden nye metoder til at finde sikkerhedshuller i systemerne.
For designkæden Bahne betød det, at ondsindede hackere fik adgang til kundernes kortinformationer – oplysninger, som Bahne ikke engang selv havde adgang til. Angrebene førte bl.a. til, at Bahne var nødt til helt at lukke deres online webshop i flere måneder for derefter at genopbygge den på en ny platform. For virksomheden Phoenix Design Aid medførte et angreb tab af 220.000 filer og store økonomiske konsekvenser.
Derfor er Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond gået sammen om en ny informationskampagne, der skal kickstarte debatten om vigtigheden af it-sikkerhed i SMV’er. Det sker gennem en række videofortællinger fra danske virkosmheder, som har mærket hackerangrebene på egen krop. Kampagnen sætter dermed åbenhed om it-sikkerhedshændelser på dagsordenen hos andre virksomheder, og peger desuden på viden, vejledning og konkrete værktøjer, som kan styrke virksomhedernes digitale sikkerhed og mindske sårbarheden over for hackerangreb.
”Vi ved, at en del af de danske virksomheder er sårbare over for IT-sikkerhedshændelser, som kan have vidtrækkende konsekvenser for den enkelte virksomhed og for deres medarbejdere. Når virksomhederne åbent står frem og fortæller om deres oplevelser og hvad de efterfølgende har gjort for at sikre sig yderligere, er de med til at sætte fokus på området, så dansk erhvervsliv sammen kan blive bedre rustet mod cybertrusler,” siger Torsten Andersen, vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.
Tim Sloth Jørgensen, programchef i Industriens Fond, supplerer:
”Hackerne er kendt for at være gode til at samarbejde og videndele om metoder og erfaringer. Dét bliver virksomhederne også nødt til for at kunne modstå de stigende cybertrusler. Industriens Fond vil gerne skubbe på denne bevægelse gennem udviklingen af disse lærerige og ærlige videofortællinger. Indsatsen er en del af Industriens Fonds Cybersikkerhedsprogram”.
Vigtigheden af at tale åbent om it-sikkerhed er en tydelig rød tråd i kampagnen. For at hjælpe andre danske virksomheder har Tom Rasmussen, der ejer Roskilde Teltudlejning, valgt at fortælle sin historie i Erhvervsstyrelsens nye kampagne:
”Jeg valgte at gå frem offentligt med det, fordi skaden er sket. Vi kommer alle sammen til at blive ramt af det her, så vi bliver nødt til at være åbne og ærlige, og vide, at det ikke er en skam at være ramt af det her. Jeg har snakket med andre virksomheder, som også blev ramt den dag og de er glade for, at jeg stod frem.”
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)