Salling Group starter nu en udfasning af den udskældte turbokylling. Beslutningen sker efter en flerårig dialog med dyreværnsforeningen Anima, som kalder fremskridtet ’intet mindre end historisk’. Over 20 millioner kyllinger vil få gavn af kædens beslutning.
Salling Group, som med sine over 650 butikker lægger køledisk til mere end hver tredje solgte kylling i dansk detailhandel, gør nu markante tiltag for at løfte dyrevelfærden for kyllinger. Til september vil op mod tre fjerdedele af alle hurtigtvoksende kyllinger i Føtex, Bilka og Nettos faste, ferske sortiment være udfaset og i de efterfølgende måneder vil tallet nå op på 100 procent. Ifølge planen skal udfasningen af den såkaldte turbokylling ske for alle kyllingeprodukter i koncernen, og senere er planen at kigge på andre velfærdsparametre som bl.a. pladsforholdene.
”Vi er glade for, at det er lykkedes os at lave en plan for, hvordan vi kan løfte niveauet for kyllingevelfærd i alle vores butikker. Vores initiativ vil betyde øget dyrevelfærd for 20 millioner kyllinger årligt. Vi rykker så hurtigt, som det er praktisk muligt i både Netto, føtex og Bilka, og vi håber, at vores kunder vil tage godt imod initiativet,” forklarer Salling Groups pressechef Kasper Reggelsen.
Turbokyllingen har fået sit navn efter sin unaturligt hurtige vækst, hvor kyllingen vokser fra 50 gram til over to kg på blot fem uger. Den hurtige vækst medfører betydelige velfærdsproblemer såsom gangbesvær, vejrtrækningsproblemer, organsvigt og nedsat immunforsvar. Ifølge et studie foretaget af Aarhus Universitet har mere end tre ud af fire industrikyllinger (77,4%) i danske stalde gangbesvær.
Beslutning høster rosende ord fra dyreværnsforening
Hos dyreværnsorganisationen Anima får Salling Groups beslutning store ord med på vejen:
”Salling Group sætter en stor, fed streg under, at det ikke er i orden at presse industrikyllinger til det yderste i jagten på den sidste besparelse i produktionen. Når en markedsleder siger nej til turbokylling og ja til flere forbedringer i stalden, så kommer det til at flytte hele markedet. Dette fremskridt er intet mindre end historisk, og i mine øjne det største danske resultat for dyr i mange år,” udtaler kommunikationschef i Anima, Thorbjørn Schiønning.
Dialogen mellem Anima og Salling Group om kyllingevelfærd startede i 2017. Udgangspunktet for dialogen har fra dyreværnsorganisationens side været, at hele markedet bør omstilles til et niveau, der matcher den anerkendte European Chicken Commitment, som netop har kyllingernes vækst og pladsforhold i centrum. Salling Groups nuværende plan for kyllingevelfærd, som også vil betyde at kyllingeprodukterne vil få tilføjet et statsligt dyrevelfærdshjerte, er ifølge Anima et kæmpeskridt i den rigtige retning og ovenikøbet i et ambitiøst tempo.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)