For danske politikere gælder det om at udnytte overfladiske folkestemninger, for følelser betyder mere for dumnaive og uoplyste vælgere end fakta. Derfor har vi i den sidste valgkamp oplevet et veritabelt overbud af urealistiske og uigennemførlige valgløfter.
Både Løkkes regering og den nuværende S-regering ville bl.a. stoppe for al salg af de konventionelle biler med forbrændingsmotorer i et forsøg på at redde klimaet.
Efter valget måtte transportminister Benny Engelbrecht (S) indrømme, at Danmark og regeringen ikke kan lave ”en stor omstilling af bilismen i Danmark, hvor benzin- og dieselbiler skal ud, og elbiler skal ind, alene. Det skal også ske på europæisk niveau”.
Nu er det ved at gå op for alle, at Danmark ikke kan nå at stoppe salget af benzin- og dieselbiler helt i 2030, fordi det ville være i strid med EU-lovgivningen.
For Berlingskes Fie Dandanell har det været umuligt at få svar på, om S-regeringen var klar over, at det ville være i strid med EU-retten, da de indgik forståelsespapiret med sine støttepartier. Men svaret kunne Fie Dandanell have fundet i Berlingskes eget arkiv.
Den 10. okt. 2018 kunne Berlingske nemlig berette følgende:
”I et svar til Folketinget fra 2016 vurderer regeringen selv i skikkelse af daværende finansminister Claus Hjort Frederiksen (V), at et forbud mod salg og import af nye benzin- og dieselbiler vil være i strid med EU-reglerne, selv om man tager højde for legitime hensyn som miljøet. Et totalforbud mod import og salg af nye benzin- og dieselbiler er yderst vidtgående, og det må forventes, at de gavnlige miljøeffekter, som søges opnået ved indførelsen af sådanne forbud, kan opnås ved mindre indgribende foranstaltninger. På denne baggrund vurderes det umiddelbart, at et sådant forbud vil være i strid med EU-rettens regler om varernes fri bevægelighed.
Vurderingen bakkes op af professor i miljøret ved Københavns Universitet Peter Pagh: ”Danmark kan ikke gå solo og forbyde salg af benzin- og dieselbiler i 2030. Punktum. Det kan ikke lade sig gøre”.
Det fremgår altså sort på hvidt, at allerede i okt. 2018 var alle partier i Folketinget klar over, at et forbud mod import og salg af nye benzin- og diesel biler ville være i strid med EU-rettens regler om varernes fri bevægelighed.
Endnu et eksempel på elendigt journalistisk håndværk i en avis, der markedsfører sig som eksponent for kvalitetsjournalistik.
André Rossmann
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)