For næsten præcist fem år siden besluttede Frederiksen-regeringen at lukke det danske samfund ned, hvilket blev til mere end 22 måneders disruption af samfundet. Mens forskere stadig skændes om, hvorvidt nedlukninger virker, er økonomer efterhånden ved at få solide estimater på beslutningens omkostninger, skriver prof. Christian Bjørnskov i Børsen.
”To Stanford-forskere, Eric Hanushek og Bradley Strauss, peger på, at de økonomiske konsekvenser af læringstabene under nedlukningerne vil overskygge andre økonomiske omkostninger. Folkeskoleeleverne vil nemlig være fattigere resten af deres liv. I gennemsnit vil den gennemsnitlige amerikanske elev, der var i skole i 2020-22, miste 5–6 pct. af sin samlede livstidsindkomst. Elevernes manglende uddannelse vil således præge USA’s økonomi fra de kommer på arbejdsmarkedet til de går på pension og indebære ca. 3 pct. lavere nationalindkomst gennem resten af det 21. århundrede.
Læringstabet mellem 2018 og 2022 var ca. det dobbelte i Danmark af det amerikanske tab. Et bud på omkostningen ved de danske læringstab ender således meget ca. omkring 5 pct. af nationalindkomsten de næste årtier. Giganttabene kunne opvejes ved, at skolerne blev dygtigere til at løfte eleverne fagligt, end de var før nedlukningerne. Men i Danmark sparker regeringen på en generation, der økonomisk allerede ligger ned, ved at presse elever til at tage fagligt svage uddannelser som epx og svække gymnasierne”.
24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.
Vær med til at sikre avisens fremtid
29,-/uge Mindstepris 749,-
Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md. | 19,-/uge Mindstepris 989,-
Min. abonnementsperiode: 1 år – kun 989kr. pr. år Spar 1560 kr. |