Prissvindel er nu en acceptabel forretningsmetode

Black Friday handler ikke længere om ærlige tilbud, men om systematisk prissvindel, der udnytter forbrugernes tillid – og som politikerne nægter at tage seriøst. Der mangler en politisk anerkendelse af, at svindelen i forbindelse med black Friday er bredt forankret,  skriver ledelsen af Daells Bolighus i Børsen.

”De fleste danskere lighedstegn mellem en god handel og en stor rabat, og derfor er alle butikker enormt optagede af at få deres rabatter til at se størst ud. Da møbelbranchens prisfifleri senest i juli måned var til debat, sagde Forbrugerrådet Tænk til Politiken, at de jævnligt har sager om ’normale priser, som er blevet pakket ind som tilbud’.

Et andet eksempel på, hvor alvorligt problemet er, findes i elektronikbranchen. Her har elektronikkæden Power politianmeldt konkurrenten Elgiganten for systematisk prissvindel. Dette er ikke bare en enkeltstående sag – det er et symptom på en langt større krise i hele dansk detailhandel, hvor alt for mange virksomheder ser det som en acceptabel forretningsmetode at manipulere med priserne. Hvorfor gør politikerne ikke noget? Hvorfor ignoreres et problem, der år efter år rammer danske forbrugere hårdt på pengepungen?”

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)