En vild tekst af Kim Leine, der tager afsæt i Hamsuns roman af samme navn, er udgangspunktet for operaen PAN, der har urpremiere den 14. december. Et sort-hvidt requiem over den moderne mand.
PAN er en opera- og teaterforestilling, hvor realiteten er gået i stå. Stinkende af passivitet og fyldt med dåsemad og had giver manden her afkald på enhver form for værdighed. Mellem beskidte vasketøjsbunker og krøllet spermpapir slæber han sit slimspor efter sig, mens surreelle kvindekroppe med blodrøde læber spiller hvinende på cello eller klaver. I en stribe arier begræder den mandlige hotelbetjening livets uindfriede længsler, og et flerstemmigt køkkenkor lokker med koteletter, brun sovs og kartofler.
Med afsæt i Knut Hamsuns PAN, har Kim Leine skabt en vild tekst, der fortæller hovedpersonen Glahn’s rejse, hvor Knut Hamsun slap ham. Musikken er komponeret af Karsten Fundal, og i mødet mellem Leine og Fundal opstår et sprog, der både er grotesk og rørende, en foruroligende undergangshistorie i ord og musik.
PAN er en selvstændig fortsættelse af musikdramaet Koncert for Lou fra 2017, der handlede om kvindens identitetskamp. Samme dramaturg og instruktør Line Paulsen udvikler dialogen mellem skuespil, opera og instrumentalmusik, som sidestilles på scenen. Den prisbelønnede scenograf Marie Rosendahl Chemnitz har skabt en poetisk og grotesk scenografi.
Skuespillerne Joen Højerslev og Reumertvindende Olaf Johannessen står på scenen med sangerne Cille Buch og Tobias Ørum og musikerne Ida Nørby og Charlotte Thaning.
PAN er en bunke lort, et sort-hvidt requiem over den moderne mand, hans forladthedsfølelse, magt, angst, skam, alle hans krige, penge, forliste ægteskab og fisser.
Premiere den 14. december kl.19.30 på Takkelloftet i Operaen. Spiller desuden 15., 16., 18. og 19. december.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)