Verdensmål og bæredygtighed er kun til pynt

 

Et interview med en lang række virksomhedsledere om deres fokus på bæredygtighed taler sit tydelige sprog, skriver Børsen.

Undersøgelsen viser, at 70 pct. af virksomhederne fokuserer på bæredygtighed, fordi deres kunder forventer det, og fordi det gør det nemmere at tiltrække nye medarbejdere.

Kun 25 pct. gør det, fordi det gavner omkostningsniveau eller bundlinje. Der er altså mere fokus på branding end på virkelig effekt.

Samtidig bliver der ikke fulgt godt nok op på effekten. Mere end halvdelen af virksomhederne gennemfører kun effektmålinger én gang årligt – eller slet ikke.

24NYT: I forbindelse med det store fokus på klimaet og grøn omstilling er der i erhvervslivet opstået et fænomen, der kaldes ”greenwashing”.

Der er tale om greenwashing, når en virksomhed pynter sig med lånte fjer og foregiver at være en grøn virksomhed, selvom den reelt ikke er det.

Virksomhederne putter bare et bæredygtigt eller etisk label på, men det har ingen praktisk effekt. Varen eller ydelsen har bare fået et nyt navn, fordi man ved, at kunderne gerne vil have noget bæredygtigt.

Når danske virksomheder udbasunerer deres progressive holdninger i forhold til klimaet og iklæder sig falske grønne fjer, er der tale om et marketingstunt, der høster hurtige klapsalver fra offentligheden, men som i bund og grund er en gratis omgang for ledelsen, der er over alle bjerge, når målene om 30 år skal indfries.

 

Få 24NYT LEVERET GRATIS PÅ MAIL

Du kan altid afmelde dig både nyhedsmail og samtykke. Vi deler ikke din email-adresse med andre. Nyhedsmailen kan af og til indeholde reklame. Når du tilmelder dig her, accepteres disse vilkår.

24NYT har brug for flere abonnenter til at støtte vores arbejde.

Vær med til at sikre avisens fremtid

29,-/uge

Mindstepris 749,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 6 mdr. 749kr./6 md.

19,-/uge

Mindstepris 989,-

Adgang til arkivet

Avisen på mail

Ingen reklamer

Adgang til alle artikler

Min. abonnementsperiode: 1 år –  kun 989kr. pr. år

Spar 1560 kr.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)