Danske medier bedriver politisk aktivisme

En række kommunikationseksperter påpeger i en artikel i Berlingske, at de statsstøttede medier og deres chefredaktører, herunder Berlingskes Tom Jensen, er blevet mere aktivistiske i den politiske dækning, og at den politiske aktivisme går ud over den uafhængige journalistik i medierne.

”Vi ser toneangivende mediechefer, som er meget aktiviske og offensive på Twitter, herunder Berlingskes egen chefredaktør. Det betyder noget for det forhold, der bliver mellem medier og magthavere.

Tom Jensen er med til at lægge den journalistiske linje. Det bliver det klart sværere for et medie som Berlingske at bevare en neutralitet i forhold til den politiske journalistik, når man har meget aktivistiske medieledere på Twitter, som også går til den tonemæssigt.

Tom Jensen agerer så offensivt politisk, at han svækker den uafhængige presses legitimitet. På sociale medier optræder han som en slags politisk ordfører med holdninger om mangt og meget. Om det er chefredaktør Jensens eller privatperson Jensens, er uklart. De danske medier er blevet mere grænsesøgende og går mere holdningsbaseret ind i debatten i forhold til tidligere”.