Danskerne fejrer i stor stil nytår i løbeskoene

Et udsolgt Nytårsløb i København med 6500 deltagere viser en klar tendens til, at folk gerne vil snøre løbeskoene, når anledningen er den rette.

Med et mættet løbsmarked er det som løbsarrangører med at være nytænkende og bruge de oplagte anledninger til at få danskerne ud og løbe.

“Royal Run 2018 var et klart eksempel på, hvordan en særlig anledning kan få danskerne til at motionere. 30 procent af de 70.000 deltagere på landsplan havde aldrig deltaget i et motionsløb før, så Royal Run blev en positiv generator for vækst på løbsmarkedet generelt. Vi håber på samme effekt til det kommende 40 års jubilæum på Copenhagen Marathon i 2019, hvor vi sammen med vores hovedsponsor Telenor, vil bruge anledningen til at gør hovedstadens signaturevent til en helt særlig oplevelse for byen, deltagere og publikum. På baggrund af jubilæet forventer vi en vækst på 5000 deltagere i forhold til 2018,” siger Dorte Vibjerg, direktør i Sparta, som er landets største løbsarrangører.

Løberne skåler nytåret ind

Anglamark Nytårsløbet er et eksempel på, at en særlig anledning kan få folk i løbeskoene, da løbet år efter år bliver udsolgt. Forklaringen bag et udsolgt Anglamark Nytårsløb er, at deltagerne har tiden og lysten til at komme og løbe og skåle nytåret ind med løbevenner og familie, før det går løs med den store festivitas.

“For mange er tiden i det daglige knap, og det kan være svært at få snøret løbeskoene i det omfang, man gerne vil. Derfor bruger mange anledningen omkring nytårsskiftet til at få en helt særlig løbsoplevelse, før året går på hæld. Det er stemningen og fællesskabet, der gør oplevelsen helt speciel, og det er derfor nytårsløbet år efter år bliver udsolgt. I år har vi tilmed glæden af kæmpetalentet og den nykåret U23 europamester i cross, Anna Emilie Møller,” siger Dorte Vibjerg.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)