Politisk korrekte spilfægterier hos Lego

Lego har sat prop i al annoncering på Facebook og andre sociale medier. Den danske legetøjskoncern lægger sig dermed i slipstrømmen på den verdensomspændende kampagne “Stop hate for profit”, der har fået virksomheder på tværs af brancher til at stoppe annonceringer på især Facebook, der bliver beskyldt for at vende det blinde øje til hadefulde udtalelser. Det skriver Børsen.

I et opslag på Legos hjemmeside skriver virksomhedens marketingchef, (den amerikansk-fødte – red.) Julia Goldin, at “vi er forpligtet til at have en positiv indflydelse på børn og den verden, som de skal arve. Det inkluderer at bidrage til et positivt, inkluderende digitalt miljø, der er fri for hadefulde udtalelser, diskrimination og misinformation.” ​​

24NYT: Flere end 100 af de største amerikanske annoncører har meddelt, at de ikke vil annoncere på Facebook, før platformen tager ”væsentlige skridt” til at modvirke misinformation og hadefuld tale. Nu har Lego sluttet sig til den amerikanske boykot af Facebook.

Det er påfaldende, at de påståede hadefulde udtalelser og den manglende etik på Facebook aldrig har generet Lego før. Men nu mener Lego åbenbart, at de har en kærkommen lejlighed til at agere politisk korrekte ved at gemme sig bag de store internationale virksomheder.

I forhold til effekten af boykotten, så tror ekspert i sociale medier Benjamin Rud Elberth, at det bliver virksomheder som Lego, der kommer til at betale den største pris. ”Som udgangspunkt betyder boykotten ikke ret meget for Facebook, fordi de er så velpolstrede. Det er et meget lille greb i lommen for Facebook, at der nu er nogle, der boykotter dem. Derimod er virksomhederne i større problemer, da de med boykotten saver den markedsføringsgren over, som de selv sidder på. Der er ikke rigtig andre reklamemuligheder for virksomhederne, som er lige så cost-effektive som Facebook. De har mere brug for Facebook, end Facebook har brug for dem”, siger han til Børsen.

Vurderingen er, at Facebooks ekstremt lukrative forretningsmodel sagtens kan holde til en kortvarig orkan på annoncemarkedet, herunder til Legos politisk korrekte spilfægterier.