Over 800.000 besøgte Det Kongelige Teater sidste år. Det er det største antal i teatrets historie
I 2017 rundede Det Kongelige Teater et skarpt hjørne. Hele 806.465 fandt nemlig vej til nationalscenens huse, forestillinger og arrangementer. I 2016 var det 755.722.
– Vi er meget tilfredse med resultatet. Det flotte besøgstal peger på, at Det Kongelige Teaters arbejde med at gøre teatret relevant for stadig flere er lykkedes. Gennem bredere repertoire og nye måder at kommunikere har vi nået langt flere danskere end nogensinde tidligere, så det er naturligvis glædeligt, udtaler Teaterchef Morten Hesseldahl.
Også teatrets digitale indsats har givet resultater. På få år er teatret gået fra at være nærmest usynlig på digitale platforme til at være en af landets absolut mest besøgte digitale kultur-destinationer. Det Kongelige Teaters hjemmeside havde i 2017 1.6 mio. unikke besøgende (en stigning på 11 % i forhold til 2016). Samtidig følger mere end 90.000 brugere i dag teatrets sociale medier, hvilket har afledt en stigning i antallet af videovisninger, der nu ses næsten fem millioner gange årligt.
Men det er ikke de eneste positive toppe i 2017. 92.000 publikummer så vikinge-braget Røde Orm ved Moesgaard i Aarhus. Det blev samtidig anslaget til et flerårigt samarbejde med både Aarhus og Lyngby om årlige udendørsforestillinger på skift mellem de to kommuner. Teatret introducerede også ”KGL 18”, som giver alle unge på 18 år (i 2018) 500 kr. til forestillinger på teatret. Interessen har været massiv, og knap 10 procent af årgangen har allerede taget tilbuddet til sig. Det tegner godt for fremtiden og for de unges interesse for scenekunsten.
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)