Brug en tablet uden at kigge ned: Start-up vil genaktivere sanserne

Vi skal kunne føle os frem, når vi trykker på touchskærme og guides af farver, uden at vi fjerner blikket fra fabrikkens samlebånd eller vejen, der snor sig. I et projekt under MADE FAST har softwarevirksomheden Camar fået sparring til at udforme morgendagens løsning, så operatører eller privatpersoner sikkert kan multitaske.

Det kan være svært at gøre flere ting på én gang. Og det kan også være farligt, hvis du fjerner øjnene fra samlebåndet i produktionen eller vejen for at trykke på en touchskærm.

Den udfordring vil Camar løse, og i et MADE FAST-projekt har startuppen fra Allerød fået afgørende sparring til at genaktivere vores sanser, så multitasking kan ske hurtigere og mere sikkert.

Det kan være kostbesparende, hvis f.eks. en shippingvirksomhed hurtigere kan laste tusindvis af containere, fordi det er nemmere at laste fra deres truck med god, intuitiv vejledning fra skærmen, hvor de kan have blikket rettet mod lasten frem for skærmen, siger Christina Agger, Stifter af Camar.

Følesansen skal genaktiveres

”Flere og flere bruger touchskærme i produktionen på alle mulige måder. Det er bare et værktøj, men samtidig har man også brug for at have fokus på produktionen og selve maskinen. Når man er tvunget til at kigge ned på skærmen for at trykke ’stop’ eller andet, så bliver man afbrudt i sin handling,” forklarer Christina Agger, stifter af Camar og tilføjer:

”Med vores software kan man mærke sig frem. Vi genopliver en gammel funktion for at skabe fremtidens maskiner.”

Før i tiden havde mobiltelefoner – din gamle Nokia3210 – fysiske knapper, der var så nemme at betjene, at du kunne sende korte SMS‘er i blinde.

Den gamle funktion med at føle sig frem skal altså genaktiveres, og det sker via haptisk feedback, som er en avanceret teknologi, der giver dig følelsen af at røre noget andet, end du rent faktisk gør. Med andre ord kan det på en mobil eller tablet føles som om, der er en fysisk knap, og det kan mærkes inden man trykker på en knap:

LÆS OGSÅ:  Dansk tech-startup opruster med ny CEO fra global it-gigant

”Og her er princippet det samme – uanset om man kører en truck og skal holde fokus på vejen, eller som operatør har fokus på samlebåndet. Løsningen gør, at man ikke skal kigge ned, når man bruger en tablet,” forklarer Christina Agger.

Rødt og grønt lys udvider dit synsfelt

I MADE FAST-projektet fik Camar hjælp til at udvide deres haptiske feedback-løsning med en ny dimension, som gør multitasking endnu lettere:

”MADE kom ind og sagde: Kan man mærke den haptiske feedback godt nok – eller kan man tilføje nogle funktioner oveni? Sammen med Alexandra Instituttet fik vi udvidet konceptet med farver, der navigerer os til at foretage de rigtige handlinger. Det var meget nyttig sparring, vi fik,” forklarer Christina Agger, stifter af Camar.

Det er én ting at give feedback, når du interagerer med enheden, men at guide brugeren hen til den rigtige knap er noget andet

”En dynamisk skærm giver fleksibilitet, men du har mistet noget fysisk feedback, som vi nu skal have tilbage. Vi kom frem til en relativt simpel løsning, hvor baggrunden får en skarp farve, og så bliver styrken på farven justeret alt efter, hvor tæt du er på den ønskede handling. Vi kalder det feedforward, og det er utroligt spændende, fordi det løser udfordringen med at guide brugeren frem til den ønskede handling,” siger Søren Krogh Sørensen, softwareudvikler hos Alexandra Instituttet.

Sådan ser det ud, når farver er med til at guide os hen til den rigtige knap på skærmen. Når fingeren ikke er det rigtige sted, lyser skærmen rød, mens den skifter til grøn, når fingeren hviler over den rigtige knap.

LÆS OGSÅ:  Dansk startup sælger sukkerfri bolcher til hele landet

”Det farvede lys projiceres op i ansigtet, og dermed udnytter vi, at synsfeltet registrerer langt mere, end man måske går og tror. Det er et slags ekstra hjælperedskab – udover haptisk feedback,” siger Christina Agger.

Det farverige lys kan være et særligt godt supplement, hvis man er et sted, hvor man ikke kan mærke den haptiske feedback – eller hvor feedbacken ikke er nok. Og den ekstra hjælp vil kunne mærkes på bundlinjen:

”Det kan være kostbesparende, hvis f.eks. en shippingvirksomhed hurtigere kan laste tusindvis af containere, fordi det er nemmere at laste fra deres truck med god, intuitiv vejledning fra skærmen, hvor de kan have blikket rettet mod lasten frem for skærmen,” vurderer Christina Agger.

Et bibliotek for alle

Teamet i MADE FAST-projektet eksperimenterede med nye løsninger, og den nye viden skal være tilgængelig for andre virksomheder:

“Vi udviklede et proof-of-concept på et bibliotek, hvor andre virksomheder kan hente software og integrere i eksisterende løsninger uden store omkostninger, f.eks. haptisk feedback i en webplatform. Virksomheder skal ikke genopfinde hjulet, men hente viden i form af den byggeklods, som vi har skabt,” fortæller Søren Krogh Sørensen, softwareudvikler hos Alexandra Instituttet.

Mange virksomheder kan altså nyde godt af, at grundlæggende funktionaliteter om haptisk feedback og feedforward er udstillet i et bibliotek.

”Potentialet er enormt. Vi er stadig i en tidlig fase, men det bliver interessant at se, hvad det kan føre til. Det er relativt nemt – selv for små virksomheder – at integrere løsninger,” vurderer Søren Krogh Sørensen, der samtidig pointerer, at løsningen ikke er produktklar endnu, og at der skal mere udvikling til, før de første gæster kan låne fra biblioteket.

LÆS OGSÅ:  Iværksættere har svært ved at finde samarbejdspartnere – og det kan koste på bundlinjen

Det kan vise sig at blive et velbesøgt, virtuelt bibliotek:

”Der er enorm stor interesse for vores løsning i øjeblikket. Det er nemlig kun fantasien, der sætter grænser for, hvad det kan bruges til – og vi er super glade for resultatet i MADE FAST-projektet,” siger Christina Agger og tilføjer:

”Vi ser en udvikling, hvor der kommer flere og flere touchskærme – og det er det, vi oplever, når vi møder andre designere og aktører på messer – især i bilbranchen. Knapper fylder mere, og man skal tage mere højde for designet, fordi komponenterne fylder, så man vil gerne helt undgå fysiske knapper, men samtidig bevare følesansen,” siger Christina Agger.

Fremtiden er flere sanseindtryk

Hvornår kan vi SMS’e under bordet igen? Eller multitaske med en tablet i hånden uden at flytte øjnene?

”Jeg kunne godt forestille mig, at en operatør om få år kan foretage mange forskellige handlinger på en tablet – helt uden at kigge ned. Det kan ske via vibration gennem en skærm eller med AR/VR-løsninger, feedback gennem handsker, dragte, veste eller andet,” forklarer Søren Krogh Sørensen.

Han fortæller, at løsningerne kan kombineres, så feedback eller sanseindtryk ikke kun kommer fra selve enheden, men også fra eksterne enheder, der spiller sammen med enheden.

”Det kunne være handsker, der giver en mere nuanceret form for vibration, end en touchskærm kan. Man kunne også forestille sig, at man kunne bruge vibrationsmønstre til at guide, jo længere du kom væk fra knappen. Det kunne være et naturligt næste skridt at undersøge,” forklarer softwareudvikleren.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)