Dit SEO-arbejde skal altid starte med en søgeordsanalyse

At arbejde med SEO er ikke noget, der skaber resultater fra den ene dag til den anden. Det er et arbejde, der tager lang tid, og du er derfor nødt til at væbne dig med stor tålmodighed. I sidste ende vil din tålmodighed dog vise sig at bære frugt, da du vil modtage organisk trafik fra Google, som du ikke betaler for pr. klik.

Hvis du skal i gang med at arbejde med SEO på dit website, er det dog vigtigt, at du starter med at udarbejde en grundig søgeordsanalyse. Det er en analyse, der har til formål at finde de søgeord, som hele din indsats skal være rettet mod. Hvis ikke du ved dette, vil du faktisk blot ende med at udføre dit SEO-arbejde i blinde.

Kan jeg selv udarbejde min søgeordsanalyse?

De fleste små erhvervsdrivende har et ønske om at spare mest muligt. Det er helt forståeligt, men hvis der i høj grad er ét område, hvor man ikke bør spare, er det i forhold til marketing. Derfor er SEO heller ikke et sted, hvor du bør spare. I stedet bør du udlicitere det til nogen, der har stor erfaring med at udføre dette.

Det betyder også, at du ikke skal give dig i kast med at lave en søgeordsanalyse selv. I stedet skal du lade den ekspert, som du har hyret til at lave SEO, om at lave den for dig. Derved er du sikret, at den reelt set bliver lavet ordentligt. Dertil er du også sikret, at han eller hun vil finde søgeord, der er relevante og realistiske.

Din SEO-indsats er nemlig ikke noget værd, hvis den ikke er rettet imod de rette søgeord. Derfor er det også en af de ting, man skal tage højde for, når man laver en søgeordsanalyse. Dertil er det også vitalt, at der tages højde for både konkurrence, budget mv. Der er et hav af elementer, der er vigtige, at du tager højde for.

Det kan ikke altid betale sig at gå efter de primære søgeord

Langt de fleste har en idé om, hvad deres kunder søger efter, når de skal finde deres produkter. Driver du fx en webshop, hvor du sælger dametøj, er det nærliggende at tænke, at du skal gå efter ’dametøj’ som søgeord. Det er dog næppe en god idé, da det kræver et stort budget, hvis du skal konkurrere på dette søgeord.

Hvis du ikke har et stort budget, er det ikke denne type søgeord du skal gå efter. Ofte er det bedre, at du har fokus på søgefraser, der består af flere ord. Det medfører, at du vil ramme en søgning, der er mere specifik, og dermed også er foretaget af en mere købeklar kunde. Det øger chancen for en reel konvertering.

Det er selvfølgelig sådanne ting, man er opmærksom på, hvis man ved, hvad man laver. Derfor er det altid en god idé at få en ekspert til at udføre din søgeordsanalyse, så din indsats rettes mod relevante og realistiske søgeord og -fraser.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)