Du behøver ikke spise det hele

Du er i virkeligheden mæt, men der er mere på tallerkenen, så du spiser op. Hvis du genkender det, så ligner du mere end halvdelen af danskerne. De fortsætter nemlig også med at spise, selvom maven er fuld, viser en ny Coop-analyse. Øs mindre op på tallerkenen – og lad være med at spise det hele, hvis portionen er for stor. Det kan være med til at forebygge overvægt i Danmark.

Når vi sætter os til bords, ender det ofte med, at vi spiser op, selvom vi er mætte. Hele 51 pct. spiser altid eller ofte op, selvom vi er mætte. Tallet er lidt højere (54 pct.), når vi er på restaurant og endnu højere (62 pct.), når vi er på besøg hos venner og familie. Dertil kommer, at omkring 20 pct. sommetider gør det. Det viser en YouGov-undersøgelse, som er lavet for Coop Analyse og forebyggelsesindsatsen Ja tak, lidt mindre.

Når over halvdelen af danskerne tømmer tallerkenen både ude og hjemme, selvom de er mætte, fortæller det to ting: At portionerne ofte er for store, og at mantraet om at spise op ligger dybt forankret i os. Det er veldokumenteret, at store portioner får os til at spise mere. Det øger risikoen for overvægt. Derfor skal vi lære både at mærke efter, om vi er mætte og gøre portionerne lidt mindre, uanset om øser op til os selv eller til andre, siger Susanne Tøttenborg, projektleder for Ja tak, lidt mindre og seniorkonsulent i Kræftens Bekæmpelse.

Brug ikke dig selv om skraldespand

Det er madspild at levne, men det er også madspild at overspise. Det er en unødvendig klima- og miljøbelastning at producere mere mad, end vi har brug for – og for meget mad øger tilmed risikoen for overvægt og på sigt flere end 40 følgesygdomme, bl.a. visse kræftformer, type 2-diabetes og muskel-skelet-sygdomme.

LÆS OGSÅ:  Buræg sniger sig ind på dit påskebord – pas på disse varer

Madspild optager med god grund mange mennesker. Men det er altså lige så meget madspild at spise resten på tallerkenen, efter man er mæt, som det er at smide det ud. Man bruger i virkeligheden sig selv om skraldespand og får måske ovenikøbet overvægt. Løsningen på madspild er ikke at spise op, men mindre portioner, fortsætter Susanne Tøttenborg.

Ny kultur om portionsstørrelser

For mange er hygge og godt værtskab forbundet med mad i store mængder. Hvis vi skal bremse udviklingen i overvægt, er der behov for en kulturel ændring til større fokus på mad i mindre mængder som den gode stil. Fødevareproducenter, detailhandel, restauranter, cafeer og kantiner kan bidrage til denne kulturændring ved at gøre portionerne mindre og dermed bakke op om, at det på alle måder er mere bæredygtigt at spise mindre portioner.

Vi skal i Danmark lade os inspirere af andre landes madkulturer, hvor det ikke er kutymen at spise sig overmæt, men en dyd at servere højere kvalitet i mindre portioner. Med den tilgang kan virksomheder og detailhandlen bidrage ved at udvikle produkter, der understøtter et kalorieindtag, der er med til at sikre en vægt i balance hele livet, siger branchedirektør Leif Nielsen fra DI Fødevarer.

Tre gode råd til at undgå uønsket vægtstigning

Det er ikke kun dit eget ansvar at komme til at spise lidt mindre. Derfor arbejder Ja tak, lidt mindre for at de portionsstørrelser, vi kan købe, bliver lidt mindre. Men vi kan også selv gøre noget. Her får du tre gode råd, hvis du vil øve dig i at sige Ja tak til lidt mindre:

  1. Fyld kun din tallerken med den mængde mad, du ved, du kan spise. Resten i skålen eller gryden kan du gemme. Du kan tage en gang til, hvis du virkelig er mere sulten.
  2. Brug mindre tallerkener. Man fylder automatisk mere mad på en stor tallerken og kommer nemt til at spise det uden at føle sig mere mæt. Se denne lille film
  3. Mærk efter, om du er mere sulten, selvom der er mere mad på tallerkenen. Hvis ikke, så er det ok at levne.
LÆS OGSÅ:  Kendte kokke i samlet kamp: Madkundskab kan mere end madlavning

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)