Som nogle politikere har udtalt, så bør jobcentrene landet over lukkes og laves om til ældre- eller ungdomsboliger grundet deres inkompetence og overordnet manglende ansvar for deres handlinger, heriblandt deres måde at behandle jobsøgende på. Det ville kunne spare milliarder på det offentlige budget, som i dag smides ud af vinduet.
I stedet burde kontanthjælpsmodtagere arbejde sammen med karriere- og uddannelses coaches direkte, som ikke er underlagt et jobcenterets kvælende bureaukrati, der ikke tager ansvar for den ringe kvalitet, de leverer.
Det er ikke mindre sandt for jobcenteret i Aabenraa, som fortiden bliver kritiseret for at udnytte arbejdskræft og for at sanktionere jobsøgende på baggrund af udokumenterede anklager og fabrikerede påstande, som socialrådgivere og jobcenterets kontorleder praktiserer. Det er godt, de ikke arbejder for PET, for så havde det da gået helt galt.
De jobsøgende bliver til tider af kontorlederen, når de følger klagegangen over socialrådgiverne, dømt skyldig uden beviser, som i det normale retsprincip strider imod princippet om, at man er uskyldig indtil det modsatte er bevist. Problemet vedrørende Aabenraa Jobcenters praksis blev belyst i en tidligere klumme.
Siden klummen, Jobcenrene bruger jobsøgende som gratis arbejdskræft, hvor blandt andet socialrådgiver Kadossa Poulsen blev citeret for hendes udtalelser i fagbladet Socialrådgiveren (udgave 10/21), blev denne og kontorleder, Jette Nissen, kontaktet for at få en reaktion på klummen. Klummen blev desuden sendt til Aabenraas Byråd samt Folketingets beskæftigelsesordførere i de respektive partier.
Socialrådgiver Kadossa Poulsen har ikke reageret på henvendelsen, men kontorleder Jette Nissen svarede med standardsvaret, at jobcenteret ikke besvarer spørgeskemaer (hvilket der ikke var tale om) eller giver interviews, hvilket er usandt, som læseren kan se et eksempel på i den tidligere klumme nævnt ovenfor. Jette Nissen Hun oplyste desuden, at ”Der foreligger ikke undersøgelser eller data vedr. Jobcenter Aabenraa, der besvarer dine spørgsmål. – Jette Nissen, kontorleder” Kontorlederen og Aabenraas jobcenter fralægger sig dermed at tage stilling til og ansvar for deres behandling af jobsøgende borgere, hvilket de ikke burde gøre, hvis de havde rent mel i posen.
Her er en oplagt opgave til Aabenraas byråd: få muget ud i stalden!
Mens størstedelen af Aabenraas byråd og samtlige af Folketingets beskæftigelsesordfører ikke besvarede mailen med en kommentar, var reaktionen fra 2 ud af 31 byrådsmedlemmer (6%), det vil sige borgmesteren og et byrådsmedlem, anderledes positivt. Her blev mailen mødt med ønske om at vide mere om, hvordan de jobsøgende borgere oplever Aabenraas jobcenter, efter de sidste otte år med Venstremanden Thomas Andresens implementering af initiativer, der øjensynligt er bæredygtige for jobcenteret og deres underleverandør, men ikke for de jobsøgende, som holdes for nar og bliver brugt som gratis arbejdskræft i en lang række lokale virksomheder.
Det er utroligt, at folketingsmedlem Lars Boje Mathiesen fra Nye Borgerlige og byrådsmedlemmerne i Aabenraa Jan Køpke Christensen og Hans-Christian Gjerlevsen ikke har reageret, idet de netop er imod resursespildet og inkompetencen ved jobcentrene, men de har indtil nu været tavse. De er også blandt dem, som mener, at jobcentrene skal lukkes og laves om til ældreboliger.
Aabenraa Jobcenters Jette Nissen ønskede ikke at kommentere på spørgsmålet om, hvordan jobcenteret behandler de jobsøgende.
Der er dog positivt, at der nu er indledt en dialog med borgmesteren og det pågældende byrådsmedlem, som har til formål at få undersøgt til bunds, hvordan skatteydernes penge bliver brugt, når der tildeles jobcenteret millioner på budgettet og hvordan jobsøgende i Aabenraa bliver behandlet af de ansatte ved Aabenraa Jobcenter.
Målet er at undersøge til bunds behandlingen af de jobsøgende uanset deres uddannelsesmæssige baggrund.
Hvordan afstemmer jobcenteret og deres underleverandør, i Aabenraa firmaet Integro, den jobsøgendes kompetencer med ledige stillinger og kompetencekrav fra arbejdsgiverne?
Hvorfor sender socialrådgiverne de jobsøgende med længerevarende uddannelser til læse-, skrive- og regnetester, som er fuldstændig spild af offentlige resurser og ikke stemmer overens med den jobsøgendes uddannelsesbaggrund?
Hvordan arbejder jobcenteret og dets underleverandører for at få ledige i job hurtigst muligt og ikke blot placere dem i praktikker, som brikker på samlebånd, som ikke har en stilling ledig til den jobsøgende, hvormed den jobsøgende ender i en ond cirkel af at bruge brugt som gratis arbejdskræft?
Hvor mange praktikker sendes de jobsøgende gennemsnitligt i, før de tilbydes en stilling? (ifølge Socialrådgiveren, som Kadossa Poulsen bidrog udtalelse til er der tale om 9-10 uduelige praktikker).
Hvordan bruges og bogføres sanktionerne, som jobcenteret straffer de jobsøgende med?
Hvilket kompetencer har jobcenterets ansatte til at bestride det job, de er ansat til?
På Aabenraa Jobcenter er der blandt andet ansat en sexolog som socialrådgiver, der ikke demonstrerer kompetencer til at hjælpe den jobsøgende med at finde arbejde. Der er også langt fra sexolog til socialrådgiver. Ifølge en borger på Lolland havde en kommune på Lolland ansat en kontoruddannet til at agere som psykolog. Denne problemstilling bør politikerne på Christiansborg tage fat i, så borgerne sikres kompetent service, når de bliver ledige. Det er trods alt skatteyderne, der betaler lønningerne til jobcenterets ansatte, hvorfor de også gerne skulle have noget for deres penge, når de har brug for det.
Der er masser af muligheder, som jobsøgende kan udforske, som jeg selv som karriere- og life coach arbejder med. Det er forrykt, at jobcentrene ikke afstemmer kompetencer med mulighederne bedre end, de gør. Det er lige så forrykt, at jobcentrene bruger de jobsøgende som gratis arbejdskræft for deres samarbejdspartnere, som i bund og grund beror på at høste stemmer for de politikere, der er med til at sikre jobs for jobcentrenes ansatte, hvilket den tidligere borgmester i Aabenraa, som afviste at reagere på klagen nævnt ovenfor, arbejdede med.
Det er derfor positivt, at nogle i Aabenraas byråd har taget klagen seriøst. Det er jo trods alt vælgerne, som byrådsmedlemmerne bør lytte til, når noget ikke fungerer i samfundet.
Det er afgørende for succes, at coaching af en jobsøgende, uanset deres uddannelsesniveau, afpasses på en konstruktiv og fremadtænkende måde med mulighederne. Det kan være enormt stressende for den arbejdssøgende at være ledig, men dårlig service fra et jobcenter og politiske initiativer, der ikke er bæredygtige for borgeren men kun for jobcenteret økonomisk, gør blot den jobsøgendes situation værre. Det er afgørende for succes for den jobsøgende, at byrådsmedlemmer og folketingsmedlemmer aktivt ændre på processen med de jobsøgende, så de ikke hænger i systemet som slaver i årevis. Man kunne godt ønske sig, at de folkevalgte selv blev sat i den situation i nogle måneder, så de kan mærke på deres egen krop, hvordan deres (elendige) politiske initiativer, som der bruges 13 milliarder kroner på årligt, påvirker de jobsøgende landet over.
Vi venter stadig på en reaktion for samtlige beskæftigelsesordfører i Folketinget, som blev kontaktet, samt resten af byrådet i Aabenraa. Vi venter stadig på en reaktion fra den øverste ledelse af Aabenraa Jobcenter, efter kontorleder Jette Nissen fejede problemet under gulvtæppet og ikke ville give en kommentar vedrørende deres handlinger. Er afvisningen et udtryk for, at jobcenteret ved, at de ikke har rent mel i posen?
Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)