Målrettet samarbejde i København skal stikke en kæp i hjulet på cykeltyve

Fredag d. 8. marts mødes overborgmesteren og teknik- og miljøborgmesteren med bl.a. Københavns Politi, forsikringsbranchen og Cyklistforbundet for at komme det rekordhøje antal af cykeltyverier til livs i København.

Foto: Ursula Bach

København er kendt for at være en af verdens bedste cykelbyer med næsten 400 kilometer cykelsti og fem gange så mange cykler, som biler. Men københavnerne kan desværre ikke stille cyklen med ro i maven på gaden. For cykelbyen København er også blevet slaraffenland for cykeltyvene.

Ifølge Danmarks Statistik blev 17.316 cykler meldt stjålet i København i 2023. Det er 10 år siden, antallet af anmeldelser lå på det niveau. Københavns Kommunes seneste tryghedsundersøgelse fra 2023 viser samtidig, at cykeltyveri er den type kriminalitet, som flest københavnere bekymrer sig om.

Nu har overborgmester Sophie Hæstorp Andersen fået nok, og sammen med teknik- og miljøborgmesteren igangsætter hun derfor et nyt samarbejde mod cykeltyveri:

”Som overborgmester er det min pligt at finde løsninger på byens store problemer. Cykeltyveri er desværre et af dem, og der er ikke noget quickfix. Men jeg tror på, at vi i fællesskab kan finde nye initiativer, der løser endnu en af Københavns gordiske knuder. Præcis som det er tilfældet på Christiania med lukningen af Pusher Street,” siger overborgmester Sophie Hæstorp Andersen.

Mødet afholdes d. 8. marts på Københavns Rådhus, hvor formålet er et igangsætte et nyt samarbejde og udvikle nye indsatser til at forebygge cykeltyverier, siger teknik- og miljøborgmesteren:

LÆS OGSÅ:  Hver 10. dansker har fået stjålet cyklen: Sådan gør du livet surt for cykeltyven

”Cykeltyverier er et stort kriminalitetsproblem, fordi det rammer så mange. Sammen med forsikringsbranchen, cykelbranchen, politiet, DSB og Metroselskabet skal vi f.eks. kigge på, hvordan vi skaber bedre cykelparkering ved trafikknudepunkter. Her har vi virkelig noget at samarbejde om. Men jeg håber også, at vi kan få taget hul på mere grundlæggende løsninger, som gør det sværere at være cykeltyv – og så skal det være attraktivt og trygt at købe en brugt cykel,” siger Line Barfod, teknik- og miljøborgmester.

De vigtigste aktører rundtom cyklisme og cykeltyveri deltager på mødet, da der er brug for alle erfaringer og nye ideer til at få bremset cykeltyverierne i København.

”I politiet hilser vi det kommende samarbejde velkommen, og vi ser det som en mulighed for at styrke den forebyggende indsats mod cykeltyveri. Vi lytter gerne til alle gode kræfter, der har forslag til, hvordan vi med fælles hjælp kan sørge for, at færre københavnere får stjålet deres cykel. Samtidig er det en god anledning til, at vi i politiet ser på området med friske øjne, så vi måske kan finde frem til andre måder at tackle cykeltyveri på,” siger politidirektør Anne Tønnes, Københavns Politi.

”Situationen er helt uholdbar for københavnerne, og nu gælder det om, at vi samler alle gode kræfter, så vi kan gøre livet nemt for politiet og svært for cykeltyvene. Vi foreslår et digitalt stelnummer og et digitalt cykelregister, så du altid nemt kan tjekke på din telefon, om du er i gang med at gøre dig selv til hæler og simpelthen undgå at købe en stjålet cykel. Så forsvinder store dele af kundegrundlaget for cykeltyvene,” siger Kent Damsgaard, administrerende direktør, F&P – forsikrings- og pensionsbranchen.

LÆS OGSÅ:  Cykeltyvene er på rov igen efter corona

”Tyveri og risiko for tyveri er noget af det, der er med til at afholde folk fra at bruge cyklen som primært transportmiddel. Hvis man som familie fx indretter sin hverdag omkring en dyr el-ladcykel og så gentagende gange oplever at få den stjålet, er det noget af det, der kan få familien til at vælge bilen i stedet for. Så vi skal simpelthen gøre mere for at bekæmpe de alt for mange cykeltyverier,” siger Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet.

”Cyklen er et naturligt valg for mange som transportform til stationen, når de skal tage toget, og DSB arbejder målrettet på netop at sikre bedre forhold til og fra den kollektive trafik for netop cyklister. Det er også derfor, vi har forsøgt os med aflåst cykelparkering på 70 stationer rundt om i landet, så vores kunder kan være mere trygge ved at stille cyklen fra sig på stationen. Der er brug for vi arbejder sammen og deler viden og gode erfaringer, hvis vi vil cykeltyverier til livs,” siger Lars Gøtke, Underdirektør, DSB Ejendomme.

Fakta

  • Fredag d. 8. marts fra 13.00-14.00 afholder overborgmesteren og teknik- og miljøborgmesteren et møde om organiseret cykeltyveri på Københavns Rådhus. Repræsentanter fra Københavns Politi, Forsikring & Pension, Dansk Cyklistforbund, Det Kriminalpræventive Råd, DSB og Metroselskabet deltager.
  • Tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 2023 blev anmeldt 17.316 cykeltyverier i København, hvilket er på det højeste siden 2013.
  • Københavns Kommunes seneste Tryghedsundersøgelse fra 2023 viser, at cykeltyverier ligesom tidligere år igen er den type kriminalitet, som flest københavnere bekymrer sig om (28%).
  • Københavns Kommunes Mobilitetsundersøgelse fra 2023 viser, at antallet af elcykler i København mellem 2018-2022 er steget med 367%, mens antallet af ladcykler er steget med 66%.
LÆS OGSÅ:  Ny opgørelse: Cykeltyvene går målrettet efter de dyre cykler

 

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)