Skoleskak skal styrke eleverne fagligt og socialt

Det nye skoleår starter i skoleskakkens tegn. I august er 59 lærere og pædagoger fra alle Egedals skoler på skoleskaklærer-uddannelse, hvor de skal lære at styrke elevernes trivsel, koncentration og matematik-kompetencer med skakbræt og brikker som værktøj.

Uddannelsen er led i en satsning på skoleskak som metode til at styrke både elevernes sociale fællesskaber og faglige niveau.

– Skak er et effektfuldt socialt redskab med tydelige rammer og regler, som mange børn trives i. Samtidig kan det give et løft til elever, som har brug for flere faglige udfordringer, og som vil få udfordret deres matematikkompetencer bredt med bl.a. taktik og rummelig forståelse. Og så er skoleskak med til at give eleverne en mere varieret og legende skoledag, siger Lone Kvist, centerchef for Skole og Dagtilbud.

Positivt for fællesskabet
På Balsmoseskolen i Smørum har man over en treårig periode arbejdet systematisk med skoleskak, og det har givet mange positive resultater:

– Eleverne får erfaringer med at løse problemer og tænke både matematisk og kreativt. Det styrker deres koncentration og evne til at fordybe sig, og så bidrager det positivt til fællesskabet at træne hjernen sammen med andre, forklarer Henriette Andersen, pædagogisk daglig leder på Balsmoseskolen.

Hun tilføjer, at skoleskak også giver gode deltagelsesmuligheder for skolens elever med autismespektrum-forstyrrelser, som samtidig får trænet deres personlige kompetencer.

Bag uddannelsen af de 59 undervisere står Dansk Skoleskak, som arbejder for at styrke børn og unges faglige, sociale og mentale udvikling.

– Det er stærkt med en kommune, der har det lange lys tændt og vælger at skabe kvalitet og systematik i en bred indsats for kommunens skoler fra dag 1. Det er et positivt og bæredygtigt træk, siger Mikkel Nørgaard, læringschef i Dansk Skoleskak.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)