Erhvervslivet ser wokeism som chik og trendy

Det er blandt de unge på mode at udsmykke sig selv med dybt samfunds- undergravende symboler. Nu kommer trenden bare ikke længere fra de unge. Den kommer fra de store erhvervsorganisationer og de store virksomheder, skriver Henrik Dahl i Berlingske.

”Tilsyneladende kan de ikke få nok af identitetspolitikken. Skønt den i sine værste udformninger er antiliberal og antidemokratisk. Dens ønske er at ødelægge den sociale orden, vi kender, og som langt de fleste foretrækker.

Wokeismen er svoren fjende af tanken om universelle rettigheder til alle mennesker og af tanken om, at man skal bøje sig for data og rationelle argumenter. Til gengæld dyrker den følelsens forrang over for kendsgerninger. Ligesom den dyrker en meget foruroligende tilbøjelighed til at omskrive historien – og ikke altid af den grund, at der er kommet nye data frem”.

24NYT: Wokeism, dvs. den ideologi, som bl.a. hævder, at de vestlige lande er strukturelt sexistiske og strukturelt racistiske, æder sig ikke alene ind i politik, kunst og uddannelsessektoren, men også erhvervslivet. Her forestiller virksomheder som Lego og Carlsberg sig, at de kan skaffe flere kunder og tjene flere penge ved at skilte med et woke værdisæt. Læs mere her og her.