Fælles nordisk mærke-kampagne: Verden ændrer sig når du handler

Ansvarlighedsmærkerne FSC og MSC lancerer i denne uge kampagnen ’Verden ændrer sig når du HANDLER’, som med den kække hipster Kalle i front, skal minde om vigtigheden af at kigge efter mærkerne. Fair Trade bakker op om budskabet, og er partnere på kampagnen, som kommer til at køre i Norge, Sverige, Finland og Danmark.

Mød Kalle

Hipsteren Kalle bor i et kollektiv, natur og bæredygtighed er hans passion, og som den samfundsbevidste borger han er, lægger han altid mærke til mærkerne, når han køber ind.

”Med den fiktive hipster Kalle i front for kampagnen, vil vi på en underholdende måde inspirere til øget opmærksomhed på at vælge certificerede produkter, når der handles”, siger Ida Rehnström, Kommunikationsansvarlig i FSC Danmark, og fortsætter ”selvom det er et vigtigt emne, kan det hurtigt blive for tungt at tale om, hvor galt det hele står til. Vi vil gerne vise, hvor nemt det er at gøre en forskel”.

”Når man vælger fisk og skaldyr med det blå MSC mærke, bidrager man til et levende hav.Kampagnen sætter fokus på, at unge kan gøre en forskel og nemt hjælpe naturen ved at kigge efter miljømærkerne,” siger Majken Møller, Kommunikations- og Marketingschef for MSC Danmark.

Fælles nordisk samarbejde

FSC har stået i spidsen for at udvikle kampagnen, som er blevet til i et samarbejde mellem FSC og MSC, mens Fair Trade støtter op om budskabet ved at dele kampagnen. Kampagnen er tilgængelig i alle nordiske lande (Danmark, Sverige, Finland og Norge), og er finansieret af Postkodstiftelsen i Sverige.

Kampagnen sætter fokus på bæredygtighed, etisk handel og ansvarlig forbrugeradfærd, og henvender sig til en ung nordisk målgruppe. Filmen suppleres af en kampagneside, som indeholder yderligere information om kampagnen og de involverede mærker.

Om MSC-mærket – den blå fisk

Marine Stewardship Council (MSC) er en international Non-Profit organisation, der står bag MSC-mærket, der er kendetegnet af en blå fisk. MSC driver et globalt program, hvor vi samarbejder med vores partnere om at fremme bæredygtige fiskeriprincipper for fisk og skaldyr over hele verden. For at blive solgt med MSC’s blå fisk, skal fisk og skaldyr komme fra et fiskeri, der er certificeret af en tredjeparts certificeringsorganisation efter MSC´s fiskerimiljøstandard for bæredygtigt fiskeri.

MSC blev etableret for 20 år siden, og er i dag verdens mest anerkendte certificeringsprogram for bæredygtigt, vildtfanget fisk og skaldyr.

Om FSC

FSC mærket er verdens mest ambitiøse globale bæredygtighedsmærke til træ og papir. Du finder FSC-mærketpå produkter af træ og papir, som har en bæredygtig oprindelse.

I en FSC-skov ved du, at skovarealet vil være det samme generation efter generation. Samtidig er FSC en sikkerhed for, at dyr og planteliv bliver beskyttet, og at de mennesker, der arbejder i skoven, er uddannede, har ordentligt sikkerhedsudstyr og får en ordentlig løn.

FSC anbefales af Forbrugerrådet og Miljøministeriet, og som det eneste mærke til bæredygtig skovdrift af anerkendte miljøorganisationer som Verdens Skove og WWF.

  .................

24NYT modtager IKKE mediestøtte. Klik her og støt med 1,- om dagen

Få avisen leveret gratis på mail

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN

Vælg beløb