Lærerne stemmer nej tak til integrationen

Stærke kræfter i fagbevægelsen, i integrationsindustrien og blandt arbejdsgiverne er imod muslimsk integration og arbejder på at holde muslimerne ude af det danske samfund.

Det samme gør sig gældende i undervisningssystemet. En undersøgelse, som Instituttet for Statskundskab på KU ifølge Berlingske har gennemført, viser, at danske lærere ”stemmer med fødderne” for at holde muslimske børn ude af deres klasser.

”Når man ansøger om plads på danske folke- og privatskolen, bliver 25 pct. af forældrene med et dansk navn tilbudt en plads sammenlignet med kun 15 pct. af dem med et muslimsk navn. Folkeskolelærere er mere enige i, at Mathias frem for Yousef ville passe ind i lige netop deres klasse.

Resultatet gælder for både folke- og privatskoler, hvilket udfordrer ideen om, at den offentlige sektor sikrer mere lige adgang.

Det er med samme metode, KU’s Institut for Statskundskab tidligere har påvist, at personer med mellemøstlige navne i Danmark skal søge langt flere job for at blive indkaldt til det samme antal samtaler som personer med et traditionelt dansk navn, når de ellers sender identiske ansøgninger og CV’er”.

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)