Sov godt og tab dig – Sådan påvirker søvn din vægt

Sov dig til en lavere vægt – det lyder næsten for godt til at være sandt. Men ikke desto mindre, så passer det. Undersøgelser viser nemlig, at dårlig søvn øger din trang til hurtige kulhydrater, samt gør at din krop nemmere tager på. Læs her hvordan du kan sove dig til en lavere vægt.

Mennesker som i gennemsnit sover 7,7 timer i døgnet er generelt slankere end dem, der sover mindre. Det har amerikanske forskere konkluderes i et stort studie om søvn,

Denne tendens skyldes flere ting.

For lidt søvn medfører forhøjet stresshormoner, der udover at give os mere stress, også regulerer vores appetit. Det giver dig mere lyst til at spise slik og kage i løbet af dagen, og særligt om eftermiddagen når trætheden sætter ind.

LÆS OGSÅ:  Snart rammer årets korteste dag: 12 råd til mere energi om morgenen

Når du sover, øges forbrændingen af fedt og sukker. For lidt søvn medfører i følge Videnskab.dk derfor uundgåeligt at kalorierne i højere grad lagres som fedt på kroppen.

Men manglende eller dårlig søvn kan have mere alvorlige konsekvenser end et par ekstra kilo på sidebenene. De ekstra kilo sætter dig nemlig i riskozonen for at udvikle søvnapnø, type 2 diabetes, hjertesygdomme, forhøjet blodtryk, gigt og slagtilfælde.

At sove dårligt kan altså medføre en lang række gener og alvorlige livstilssygdomme. Du risikerer dermed at ende i en ond cirkel, hvor det kun bliver sværere at komme til at sove ordentligt.

Det er derfor alfa omega at sætte ind hurtigst muligt hvis du sover dårligt, og optimalt set bør du arbejde forebyggende for at undgå dårlig søvn.

LÆS OGSÅ:  Varmen ødelægger nattesøvnen: 12 gode råd til at få bedre søvn om sommeren

Gode muligheder for dig, der sover dårligt

Den gode nyhed er dog, at alle kan lære at sove godt. Det at sove er en grundlæggende fysiologisk ting, og det har vi som levende væsener gjort i årtusinder.

Med ret få og enkle tiltag kan du gøre en stor forskel i dit søvnmønster:

  • Få frisk luft og naturligt lys i løbet af dagen
  • Vær aktiv i hverdagen i det omfang du kan overkomme
  • Gå i seng og stå op på nogenlunde samme tidspunkt hver dag – også i weekendeN
  • Sørg for at du ligger godt i din seng, og føler dig tilpas i soveværelset.

Skift din seng ud og sov godt

Alt for mange danskere sover i gamle og slidte senge, hvilket i den grad går ud over søvnen. En seng i rigtig god kvalitet burde kunen holde i 10 år, men mange holder markant kortere tid fordi de var dårlig kvalitet til at starte med, eller fordi fjedrene er sprunget.

LÆS OGSÅ:  Afbrudt søvn ødelægger livet for mange danskere

I dag findes der mange sengeforhandlere på nettet, og de konkurrer meget om priserne på billige boxmadrasser, de bedste elevationssenge eller de populære kontinentalsenge på tilbud.

Det kommer dig som forbruger til gode, for du kan surfe rundt og finde den billigste pris på din nye seng. God søvn gavner ikke kun dig selv, men også alle omkring dig.

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN

Vælg beløb