De etablerede medier misbruger meningsmålinger

Erfaringerne med Trump og Brexit var skræmmende, så allerede før valget var der anledning til at være på vagt over brugen af meningsmålinger”, skriver Bjarne Corydon i Børsen.

Og ganske rigtigt viste meningsmålingerne sig problematiske som grundlag for at gætte det endelige valgresultat. Både Venstres fremgang og DF’s tilbagegang blev helt generelt undervurderet.

Betydningen af meningsmålinger afhænger som bekendt af, hvordan de bruges journalistisk. For mange medier er det benhårde forretningsmål at få flere klik.

Hvad det angår var BT værst. Ikke alene offentliggjorde BT en klart misvisende exit-poll på valgdagen før valgstederne lukkede, men de usikre målinger fra Yougov blev dagligt markedsført som clickbait på bt.dk.

Her lokkede BT med bevidst uklare overskrifter og rene fatamorgana-historier bygget på udsving inden for den statistiske usikkerhed.

BT’s svigt af demokratiet var ikke udtryk for sjuskefejl, men god gammeldags kommerciel kynisme”, konkluderer Bjarne Corydon.

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN

Vælg beløb