Endnu et dansk-støttet hospitalsskib snart på vej for at hjælpe afrikanske børn

Milan Falsing som overstyrmand med patient på dækket.

Den tidligere Storebæltsfærge ”Dronning Ingrid”, der er konverteret til flydende hospital i Afrika, får ny følgesvend, når Mercy Ships søsætter endnu et hospitalsskib. Med hele to hospitalsskibe i funktion kan den velgørende organisation mere end fordoble antallet af patienter, der får lægehjælp og operationer ombord.

I Mercy Ships, der giver gratis lægehjælp og operationer i Afrika, fejres det i dag – på FN’s Børnedag – at endnu et hospitalsskib kan søsættes. Det betyder, at organisationens indsats for at give gratis lægehjælp og sundhedsydelser til børn og deres familier i Vest Afrika kan mere end fordobles. I dag – 20. november – markeres det på FN’s Børnedag, at verdens børn med FN’s Børnekonvention, der blev vedtaget i 2015, har rettigheder fx ret til adgang til sundhedsydelser, men der er stadigt meget at gøre:
”Hele 5 billioner mennesker har ikke adgang eller råd til rettidig lægehjælp, af dem bor 97% i Afrika syd for Sahara. Det er et rystende antal børn og mennesker, der har brug for hjælp til helt basale operationer og lægehjælp. Vi ved, at behovet er enormt, og at der er brug for, at vi gør endnu mere,” siger generalsekretær i Mercy Ships Danmark, Vibeke Hauge Førrisdahl.

Derfor søsætter Mercy Ships et nyt og større civilt hospitalsskib, der sejler mod Vestafrika i slutningen af 2021 under navnet Global Mercy. I forvejen driver organisationen skibet Africa Mercy, der er den tidligere Storebæltsfærge ”Dronning Ingrid”, der har fungeret som hospitalsskib siden 2007.

LÆS OGSÅ:  Danida støtter sårbare familier gennem Mission Øst

“Ved at udvide vores indsats med endnu et hospitalsskib kan vi sætte stærkere ind mod den globale nød og store efterspørgsel på sundhedsydelser for befolkningen i fattige lande i Vestafrika. Mercy Ships er kendt for både professionalisme og passion, og det afspejler vores nye hospitalsskib også”, siger Vibeke Hauge Førrisdahl og uddyber:
”Derfor bliver Global
Mercy et fuldt udstyret og specialbygget hospitalsskib med alt nødvendigt udstyr og avanceret teknologi. Skibet vil, ligesom vores nuværende skib Africa Mercy, være bemandet med højtuddannede volontører, der vil tage sig godt og professionelt af alle patienterne”.

Skibet er ladet med danske volontører

Siden 1978, hvor Mercy Ships blev grundlagt, har organisationen givet gratis lægehjælp og operationer til flere end 2.8 millioner mennesker i lande som Madagaskar, Liberia, Guinea, Senegal og Benin. Det er volontører, som den danske kaptajn Milan Falsing, der udgør skibets besætning – alt fra matroser, praktisk personale, sygeplejersker og læger arbejder frivilligt ombord.
Milan Falsing er én af de danske volontører, der er engageret i Mercy Ships sag og som tre gange har været udsendt:
”Jeg synes, det er enormt livsbekræftende at være ude som volontør. Det er helt enestående og enormt rørende at være med til at give patienterne – og især vores mange små patienter – mulighed for lægehjælp og operationer. Det betyder alt, at vi er med til at ændre patienternes liv. Vi er der for dem. Vi er der ikke bare for os selv”.

LÆS OGSÅ:  SINDSYGT! Muslimsk land "helbreder" homoseksuelle børn med elektriske stød

Dansker sætter strøm til verdens største hospitalsskib

Det nye skib, der er verdens største civile hospitalsskib, er specielt designet med seks operationsstuer og avancerede uddannelsesfaciliteter. De moderne træningsfaciliterer er vigtige i indsatsen for, at Mercy Ships ikke bare giver lægehjælp og operationer, men også træner lokalt sundhedspersonale, så de kan give endnu bedre lægehjælp og gennemføre operationer af endnu højere kvalitet i deres hjemland, når skibet er sejlet videre til næste land.
Det er den danske elektroingeniør Lars Hansen, der gennem de sidste fire år har arbejdet på det store skib, der bliver bygget på et værft i Kina. Lars Hansen har sørget for, at alle skibets tekniske installationer virker, som de skal.

”Det er specielt at arbejde på det første nybyggede civile hospitalsskib i verden. Jeg sætter en stor ære i at få lov til at være med til at bygge sådant et skib. Især når jeg tænker på, hvor mange mennesker det kommer til at hjælpe fremover i den fattigste del af verden”.

Om bord på Global Mercy
• Seks operationsstuer
• Gymnastiksal og pool til genoptræning
• Auditorium med 682 siddepladser
• Akademi til studerende (fx lokalt sundhedsfagligt personale)
• 600 volontører fra hele kloden, der repræsenterer mange fagligheder, herunder kirurger, sygeplejersker, maritim besætning, tandlæger, kokke, lærere, elektrikere, værtspersonale med flere
• Café, butik og bibliotek

LÆS OGSÅ:  Børn helt ned til 6 år publiserer indhold med dem selv med sexuelle undertoner på sociale medier

Behovet:
Hvert år dør flere end 18.6 millioner mennesker, fordi de ikke har adgang til operationer. I Afrika syd for Sahara lever 93 % af befolkningen uden adgang eller råd til rettidig og sikker
kirurgi. Derfor har Mercy Ships siden 1990 sat ind med hjælp netop i denne region.
Mens Covid-19 presser verdens allerede skrøbelige sundhedssystemer, så er behovet for at give grundlæggende lægehjælp og operationer større end nogensinde – især i de afrikanske lande.

Dansk virksomheds-støtte til Mercy Ships indsats:
En række maritime virksomheder støtter Mercy Ships, bl.a. MAN Energy Solution og Maersk Oil Trading. I alt seks danske maritime virksomheder og organisationer støtter på forskellig måde.
Via en stor CSR-donation leverer MAN Energy Solution?reservedele og service til vedligeholdelsen af maskineri og propel-systemer på den 40 år gamle tidligere storebæltsfærge, mens Maersk Oil Trading muliggør køb af bunker og smøremidler til attraktive priser. Endelig støtter maritime fonde Mercy Ships økonomisk i forhold til uddannelses- og træningsprogrammer.

 

Skriv din mening (Du skal være logget på Facebook)