KLIMA: Bæredygtigt hykleri i detailhandelen

Fødevarebranchen er dybt frustreret over den enorme forskel på de danske detailkæmpers ord og handling på klima og bæredygtighed. Særligt hos Coop handler det kun om prisen, skriver Berlingske.

”Det handler i virkeligheden bare om at spare på alt og lave en minimumskvalitet. Vil man som økologisk fødevareproducent implementere tiltag, der gavner bæredygtighed og klima, oplever man i detailbranchen ingen lydhørhed, hvis det betyder den mindste prisstigning på produkterne.

Det er klart Coop, der soler sig mest i bæredygtighed, alt imens stiller koncernen absolut ingen krav i forhold til klima, pesticider eller spørger efter nogle tal eller dokumentation. De er fuldstændig ligeglade. Det tæller ikke. Hvis en anden kan levere ti øre billigere, får han ordren.

I den anden ende af skalaen roser flere fødevareproducenter Lidl. Den tyske koncern med over 130 butikker i Danmark er en af de klart mest seriøse på klimaområdet, hvor ord og handling i høj grad hænger sammen”.