Operaen Drot og Marsk vækker Danmarkshistorien til live

Drot og Marsk, også kaldet Danmarks national-opera, er en romantisk opera fra 1878 af komponisten Peter Heise. Operaen blev skrevet til Den Kongelige Opera, og urpremieren fandt sted på Gamle Scene med Det Kongelige Kapel i orkestergraven. Operaen skildrer en periode i 1286 frem til Sankt Cæcilia nat, hvor den danske konge Erik Klipping blev myrdet i Finderup Lade. Kongemordet er siden blevet en af Danmarkshistoriens mest sejlivede myter, og forbrydelsen blev aldrig opklaret.

Debuterede som spydbærer i Drot og Marsk
Dirigenten Michael Schønwandt siger om Heise: ”Heise er jo kendt som det lille formats komponist, Liedkomponisten. Han sætter i Drot og Marsk det lille format ind som byggesten i det store format… hans lange syn er meget klart. Heises sans for den lange dramaturgiske linje er opbygget ud fra erfaringen fra hans mange sangcyklusser for stemme og klaver.”

LÆS OGSÅ:  3 mio. har allerede set den! Her er den nye Fifty Shades trailer

Ved denne Drot og Marsk-forestilling fejrer Michael Schønwandt sit 40 års jubilæum som dirigent. Og Drot og Marsk er ikke en hvilken som helst opera i Schønwandts karriere.

”Jeg har et ganske særligt forhold til Heises Drot og Marsk, som jeg indspillede i 1993 med DR Symfoniorkestret. Det er første gang, jeg dirigerer operaen i en scenisk version – og det sker i mit 40 års jubilæumsår. Til gengæld indledte jeg min sceniske karriere som statist og spydbærer i Drot og Marsk på Det Kongelige Teater i Prices version 1972.”

En slags Truman Show
Instruktørerne Kasper Holten og Amy Lanes fortolkning udspiller sig i såkaldt ”operatid” med en blanding af 1800-tals kulisser, middelalderlige hints og nutidigt undertøj! Som i operaens titel er omdrejningspunktet i opsætningen kontrasten mellem to verdener: Kongens og Generalens. Kongens verden er en smuk og eskapistisk overklasseverden med skønne malerier – men alt er falsk og overfladisk. I denne boble lever kong Erik et beskyttet, privilegeret og udsvævende playboyliv med fester og kvinder. Han tager ikke sit ansvar som konge på sig. Når kulissen drejer, viser det sig, at Kongens verden er en slags ”Truman Show”: en illusion, som han holdes indespærret i.

LÆS OGSÅ:  EXPOSURE – Dansk modefotografi i glimt

Kæmpespejle på begge sider af scenen reflekterer og afspejler den omkringliggende verden med rå magt og real-politikkens kynisme. Herfra holder magtfulde personer med marsken (generalen) i spidsen øje med kongen, manipulerer med ham og planlægger et statskup. Marsk Stig drager i krig mod svenskerne, og imens overlader han som en anden lokkedue sin kone Ingeborg i kongens varetægt.

Selvfølgelig forfører Kong Erik marskens hustru, så marsk Stig og hans medsammensvorne nu har et alibi for at gennemføre et statskup og myrde kongen. Men alle mennesker betaler prisen for dette magtspil.

Kunstnerisk hold:

Instruktører: Kasper Holten og Amy Lane
Dirigent: Michael Schønwandt
Scenograf: Philipp Fürhofer
Kostumedesign: Anja Vang Kragh
Koreograf: Jo Meredith
Lysdesign: Jesper Kongshaug
Korsyngemester: Jakob Lorentzen

LÆS OGSÅ:  Frihedsmuseet fejrer befrielsen og det første spadestik til et nyt museum

Medvirkende:
Marsk Stig: Johan Reuter
Kong Erik: Peter Lodahl
Rane Johnsen: Gert Henning-Jensen
Fru Ingeborg: Sine Bundgaard
Aase: Sofie Elkjær Jensen
Grev Jakob af Halland: Morten Staugaard
Jens Grand: Simon Duus
Herold: Teit Kanstrup
Arved Bengsten: Mathias Monrad Møller
Det Kongelige Kapel
Det Kongelige Operakor

Spilleperiode: 23. marts-25. maj 2019

Kommentarer

STØT 24NYT EN GANG OM MÅNEDEN

Vælg beløb