Propfyldte moler: Coronakrisen har givet et boom i lystfiskeriet

Liner er blevet krydset og jagten på fiskene har været intens i de seneste måneder, hvor lystfiskere har stået tæt og kæmpet om de gode pladser på de danske fiskemoler. Coronakrisen har sat en stopper for holdsport, og fitnesscentre har længe været lukket, hvilket har fået danskernes øjne op for lystfiskeri. Salget af det obligatoriske fisketegn fra Fiskeristyrelsen var i årets fem første måneder 21,3 procent højere end i samme periode sidste år.

Denne interesse mærkes i høj grad hos Danmarks Sportsfiskerforbund, der er en paraplyorganisation for 132 lokale lystfiskerforeninger. Forbundet har en bred kontaktflade med alle aktører inden for lystfiskeri, og tilbagemeldingen er samstemmende, at antallet af lystfiskere langs de danske strande, moler og åer er steget markant under coronanedlukningen.

– Vi hører fra vores medlemmer, vores foreninger og de grejforretninger, vi arbejder sammen med, at der er sindssygt mange mennesker ude med fiskestængerne. Særligt i de bynære områder er molerne propfyldte, hvilket hænger godt sammen med, at det særligt er mænd mellem 20 og 35 år, der lige nu tager lystfiskeriet op, siger Andreas Findling-Rottem, der er presse- og kommunikationsansvarlig i Danmarks Sportsfiskerforbund.

LÆS OGSÅ:  MyMonii lancerer mobilbetaling for børn i samarbejde med Nets

Lagrene er fyldt med fiskegrej

Selv om navnet ikke antyder det, er detailgiganten Biltema en af landets største forhandlere af fiskegrej. Den landsdækkende kæde af varehuse har ligeledes mærket den stigende interesse for lystfiskeri.

– Salget af fiskegrej er stukket helt af. I begyndelsen kom det store salg bag på os, men siden har vi fyldt lagrene med alt tænkeligt fiskegrej, så vi kan imødekomme kundernes behov. Det er hovedsageligt basisudstyret, der bliver solgt meget af, og det er ofte nybegyndere eller personer, der ikke har fisket siden barndommen, som har stormet vores varehuse i de seneste måneder, forklarer Per Normann, der er ansvarlig for fritidsartikler i Biltema.

Salget af fiskegrej er steget i samtlige 12 varehuse, dog mest i de største byer nær kysterne.

Unikke oplevelser i vente

Danmarks Sportsfiskerforbund har ikke oplevet en medlemstilgang i perioden, men det overrasker ikke Andreas Findling-Rottem, da det igangværende boom i høj grad skyldes personer, der gerne vil prøve lystfiskerlivet af.

– Det er fantastisk, at dette lystfiskerboom i høj grad er båret af nybegyndere, der gerne vil prøve det af. Når man har fanget en rødspætte eller ørred, er man jo kun lige begyndt som lystfisker. Der er så mange spændende fisk og teknikker og unikke oplevelser i vente, men det kræver ofte vejledning fra en rutineret lystfiskeekspert, og derfor håber jeg, at mange af dem fortsætter interessen og melder sig ind i en forening, fortæller Andreas Findling-Rottem.

LÆS OGSÅ:  Ny version af israelsk-produceret, bærbart læsekamera til blinde og svagsynede