Så nemt kan effektivt vægttab være

I Danmark kan mange af borgerne kategoriseres som ”overvægtige”, og mange drømmer om at opnå effektivt vægttab. Overvægt påvirker nemlig kroppen negativt på flere måder, hvor både det mentale og det fysiske helbred tynges af de ekstra kilo på kroppen.

Hvis du har en for høj BMI og for meget overflødigt fedt på kroppen, har du sikkert overvejet, hvordan du kan opnå vægttab på en overskuelig måde. Der findes mange forskellige slankekure og tricks til at opnå vægttab, men inden du gør det alt for kompliceret for dig selv, bør du forstå det grundlæggende og simple regnestykke ved vægttab: Det handler i bund og grund om at forbrænde flere kalorier, end du indtager.

Hvad betyder kalorier for dit vægttab?

Kalorier er en betegnelse, vi bruger om al den energi, vi tilfører vores kroppe. Kroppen er som en maskine, der konstant skal have brændstof for at kunne fungere, og vi mennesker får vores brændstof i form af kalorier fra vores mad. Hver gang du tager en bid af en sandwich, tilfører du din krop vigtige kalorier, som den forbrænder og anvender i kroppens forskellige vitale processer.

Problemet opstår dog, så snart du indtager flere kalorier, end du rent faktisk forbrænder. Hver gang du laver en bevægelse – ja, selv når du bare ligger stille og sover – skal kroppen bruge kalorier for at holde sig kørende. Men hvis du har indtaget 500 kalorier mere, end din krop rent faktisk har brug for, vil de resterende kalorier lagre sig i fedtdepoter på kroppen, og det er i dén proces, at overvægten opstår.

LÆS OGSÅ:  Sov godt og tab dig – Sådan påvirker søvn din vægt

Hvis du gerne vil tabe dig kan du herunder læse mere om nogle forskellige slankekure:

  • 5:2 faste
  • KETO
  • LCHF
  • Atkins
  • NUPO

Opnå balance i kalorierne

Det betyder grundlæggende, at hvis du vil undgå at tage på i vægt, skal du altid balancere dit kalorieindtag og -forbrænding. Du skal regne ud, hvad din krop reelt set forbrænder i løbet af en dag, hvorefter du kan vurdere, hvor mange kalorier du må indtage i løbet af en dag. Hvis du opdager, at du har taget på i vægt, betyder det, at du enten har indtaget flere kalorier end normalt, eller at du har forbrændt færre kalorier end du plejer.

Det kan dog være svært at vide, hvor mange kalorier du reelt må indtage i løbet af en dag. Nogle danskere har for eksempel brug for 2000 kalorier, mens andre sagtens kan klare sig på mindre. Du kan dog udregne din kaloriebalance ved at anvende en online kalorieberegner, der finder det rette tal baseret på dit køn, alder, højde og aktivitetsniveau.

Brug kalorier til vægttab

Når du ved, hvor mange kalorier du reelt bør indtage i løbet af en dag, er det også nemt at finde ud af, hvordan du kan opnå vægttab. Hvis du eksempelvis bør indtage 2000 kalorier på en dag, kan du i stedet sigte efter 1500 kalorier. Ved at spise 500 færre kalorier hver dag i en periode, vil du opnå et vægttab på omtrent 0,25-0,50 kg om ugen.

LÆS OGSÅ:  Flyt fokus væk fra vægttab, og bliv sund

Et halvt kilos vægttab om ugen lyder måske ikke af det store, men det er faktisk den anbefalede mængde at stile efter, hvis du vil fastholde et effektivt vægttab over en længere periode.