Sørg for at give din hjerne tilstrækkelig motion

Vi taler ofte om, hvor vigtig motion er for kroppen, men hvad med hjernen? Hvis du ønsker at huske bedre, opnå en bedre koncentration eller generelt fremme dit velvære, kan du nyde enorm gavn ved at give din hjerne tilstrækkelig motion.         

  

1. Sæt din hjerne på prøve

Du styrketræner din hjerne, når du spiller sjove spil som bridge, skak og blackjack. Før du går i gang med at spille, kan du passende studere sider som blackjackregler.vip for at opnå en forståelse af reglerne. Når du tænker over reglerne, mens du analyserer spillet, kan man for alvor sige, at du træner din hjerne.

2. Spis dig klog

Du kan spise bestemte madvarer til at vedligeholde din hjerne. Blandt andet er æg god mad for hjernen, da det bidrager til et mere stabilt blodsukker. Derudover øger det også produktion af signalstoffet ved navn dopamin.

Det anbefales også at spise bær som f.eks. blåbær, brombær og hindbær. Disse bær er nemlig fyldt op med antioxidanter, som fremmer blodgennemstrømning til din hjerne. Det er både godt for hukommelsen samt indlæringsevnen. De lækre bær er også med til at beskytte hjernen mod åreforkalkning.

Husk naturligvis også at spise godt med fisk og grøntsager, som er andre råvarer, der forkæler din hjerne.

3. Tal med andre personer

Det er ikke overraskende, at du kan nyde gavn af at tale med andre mennesker. Når du fører en samtale, aktiverer du områder i din hjerne, som er forbundet med motorik og følelser. Det vil sige, at du hjælper med at holde din hjerne skarp, når du er aktiv i samtaler, debatter og lignende.

4. Studér et fremmedsprog

Det er allerede videnskabeligt bevist, at de personer, som kan tale og forstå to eller flere sprog, har en skarpere hjerne sammenlignet med dem, der kun taler et enkelt sprog. Du kan træne din hjerne, når du bruger et fremmedsprog, samt når du går i gang med at lære et nyt sprog. Det er aldrig for sent at gå i gang. Hvad skal det være? Spansk, russisk, kinesisk eller noget helt fjerde?

5. Husk at forblive fysisk aktiv

Det kan godt være, at der er fokus på hjernetræning, men du kommer ikke uden om fysisk aktivitet i den forbindelse. Når du sørger for at få mindst 30 minutters motion hver dag, kan det være guld for hjernen. Det kan nemlig bidrage til at fremme din indlæring, hukommelse og endda koncentrationsevne. Den daglige fysiske aktivitet er også med til at forebygge grusomme neurologiske sygdomme som f.eks. demens.

Husk at forblive vedligeholdende

Nedenfor får du en række gode råd til god træning af din hjerne. I den forbindelse er det vigtigste ved hjernetræning, at du forbliver konsistent.

Hjerneforsker Troels W. Kjær peger på, at det er vigtigt, at du systematisk træner din hjerne i omkring 15 minutter hver dag. På den måde kan du forbedre din korttidshukommelse.

Pas på med at køre fast i en rutine, da du for alvor udfordrer din hjerne, når du bryder ud af dagligdagens rutiner. Skift derfor gerne mellem spil, læsning, sociale aktiviteter, sport osv. for den bedste mulige motion til hjernen.