Znaider spiller den allerbedste kammermusik i det allermindste format

Verdensstjernen Nikolaj Szeps-Znaider indtager igen i år Gamle Scene med sin traditionsrige koncert.

Nikolaj Szeps-Znaider er en af Danmarks mest internationalt feterede og eftertragtede violinister, der optræder over hele verden. Til trods for en kalender, der er booket langt frem i tiden, finder Szeps- Znaider altid tilbage til Danmark og sine hjemlige musikalske rødder.

I år inviterer Szeps-Znaider endnu en gang sin mangeårige samarbejdspartner, den amerikansk-lettiske pianist Robert Kulek, til at begejstre publikum i et virtuost samspil på Gamle Scene.

Denne koncert byder på fire væsensforskellige eksempler på den allerbedste kammermusik i det allermindste format.

Vi starter i den lette ende, nemlig i barokken og med Händel. Violinsonater kan være beskedne små ting som Händel-sonaten – og så kan de være en hel verden for sig. Og Brahmselskere vil ikke blive overraskede over, at han skabte en af de sidstnævnte med sin Regen-Sonate.

Korngolds stykker fra Shakespeares skuespil Stor ståhej for ingenting hører ikke til blandt de mest spillede – og det er ærlig talt temmelig mærkeligt. Mahler hørte Korngold spille egne kompositioner som 9-årig(!) og erklærede, at drengen var et geni. Strauss, Puccini og Sibelius stod i kø for at rose ham, og han havde fået spillet sin musik af både Wienerfilharmonikerne og Gewandhausorkestret i Leipzig, inden han fyldte 20 år.

Moszkowski. Hvem kender lige ham i dag? Tja, måske ikke så mange, som han fortjener. Men i sin samtid blev han sammenlignet med Chopin, Rubinstein og Liszt. Dén sammenligning slår også fast, hvor vi er henne, sådan musikalsk: Hans musik er fuldfed romantik – rent smør, med andre ord; her er ikke skyggen af emotionel spægelse eller musikalsk mådehold.

Program:

Georg Friedrich Händel (1685–1759): Sonate for to violiner og klaver i g-mol (op. 2, nr. 6 – HWV 391, eft. 1750)

Johannes Brahms (1833-1897): Sonate nr. 1 i G-dur (op. 78 – 1878-79)

Erich Wolfgang Korngold (1897-1957): Four Pieces from Much Ado About Nothing (op. 11 – 1918-19)

Moritz Moszkowski (1854-1925): Suite for two violins and piano (op. 71 – 1903)

Nikolaj Szeps- Znaiders violin er en Guarneri del Gesù ‘ex-Kreisler’ udlånt til ham af Det Kongelige Teater. Teatret har fået det kostbare instrument i donation af VILLUM FONDEN og VELUX FONDEN samt Knud Højgaards Fond.